Skolens nye eksperter

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    I slutningen af 1940’erne blev der oprettet skolepsykologiske kontorer i mange større danske byer. Skolepsykologien var en del af det ret unge videnskabsfag psykologi, og den blev et redskab i skolens bestræbelse på at udskille de børn, der ikke kunne følge den almindelige under- visning. Forventningerne til denne praksis var store, men efter nogle år meldte kritikken sig, og skolepsykologernes praksis ændrede karakter.
    Original languageDanish
    Title of host publicationDansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år : Da skolen blev sin egen, 1920-1970
    EditorsNing de Coninck-Smith, Charlotte Appel
    Number of pages15
    Volume4
    PublisherAarhus Universitetsforlag
    Publication dateOct 2014
    Pages242-256
    Chapter13
    Commissioning bodyInstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus
    ISBN (Print)9788771241365
    Publication statusPublished - Oct 2014

    Cite this