Lidenskab og lidelse: Lars von Triers Antichrist

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Lars von Trier afsøgte melodramaets grænseområder i Breaking the Waves (1996) og Dancer in the Dark (2000). Med Antichrist (2009) gik han i dialog med tragedien. I Antichrist bryder familien og værdierne sammen. Hvor kvinderne i Triers melodramaer led af godhed, er moderen i Antichrist besat af forestillinger om hekse og et rablende had til mandekønnet. Hvad betyder den omvending af magt- og sympatiforhold, der sker i filmen? Titlen relaterer sig tydeligvis til Nietzsches Antikrist (1895), men hvorfor og hvordan? Og hvilken rolle har den provokerende og fascinerende æstetik, der præger filmen?
    Original languageDanish
    Title of host publicationFilosofi og kunst
    EditorsUlla Thøgersen, Bjarne Troelsen
    Number of pages18
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2012
    Pages209-226
    ISBN (Print)978-87-7112-061-5
    Publication statusPublished - 2012

    Cite this