Abstract
Lars von Trier afsøgte melodramaets grænseområder i Breaking the Waves (1996) og Dancer in the Dark (2000). Med Antichrist (2009) gik han i dialog med tragedien. I Antichrist bryder familien og værdierne sammen. Hvor kvinderne i Triers melodramaer led af godhed, er moderen i Antichrist besat af forestillinger om hekse og et rablende had til mandekønnet. Hvad betyder den omvending af magt- og sympatiforhold, der sker i filmen? Titlen relaterer sig tydeligvis til Nietzsches Antikrist (1895), men hvorfor og hvordan? Og hvilken rolle har den provokerende og fascinerende æstetik, der præger filmen?
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Filosofi og kunst |
Editors | Ulla Thøgersen, Bjarne Troelsen |
Number of pages | 18 |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2012 |
Pages | 209-226 |
ISBN (Print) | 978-87-7112-061-5 |
Publication status | Published - 2012 |