Korrekt implementering af Business Intelligence skaber merværdi

Rikke Gaardboe, Henrik Find Fladkjær, Christian Nielsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I disse år fokuserer virksomheder på at implementere Business Intelligence (BI), så de stigende mængder af data og opsamlet forretningsinformation kan anvendes som ledelsesinformation. I denne artikel fokuseres på, hvordan virksomheder opnår merværdi ved implementering af BI, idet mange virksomheder tilsyneladende har udfordringer med at opnå dette. Formålet er at analysere, hvordan virksomheder kan implementere Business Intelligence, således at de opnår merværdi. I artiklen udvikles en model for balanceret merværdi, hvor merværdien anskues på både organisations-, leder/beslutningstager- samt BI-brugerniveau fordelt på de 4 dimensioner: Finansielle aspekter, Eksterne relationer, Internt procesperspektiv samt Kompetence- og ressourceperspektiv. Afslutningsvis bliver det analyseret, hvordan virksomheder opnår merværdi fra BI ud fra eksisterende forskning. Inspireret af Davenports model analyseres dette ud fra virksomhedernes modenhedsstadie, transformation fra data til analyse samt merværdi. Artiklens forskningsbidrag er en model til identifikation af dimensionaliseret merværdi, og artiklens bidrag til praksis er at analysere ud fra litteraturstudier, hvordan virksomheder kan opnå højere merværdi.
Original languageDanish
JournalSamfundslederskab i Skandinavien
Volume31
Issue number3
Pages (from-to)245-266
Number of pages21
ISSN0900-8322
Publication statusPublished - 2016

Cite this