TY - JOUR
T1 - Korrekt implementering af Business Intelligence skaber merværdi
AU - Gaardboe, Rikke
AU - Fladkjær, Henrik Find
AU - Nielsen, Christian
N1 - Business Intelligence – hvordan skaber vi merværdi med Business Intelligence systemer?
Virksomheder har stigende mængder af data og opsamlet forretningsinformation. Ved korrekt brug af Business Intelligence kan dette anvendes som ledelsesinformation og i sidste ende bidrage til virksomheders merværdi. Derfor er artiklens fokus, hvordan virksomheder opnår merværdi gennem Business Intelligence. For at imødekomme dette fremstiller artiklen bl.a. en model for balanceret merværdi.
Udgivet: 2016
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - I disse år fokuserer virksomheder på at implementere Business Intelligence (BI), så de stigende mængder af data og opsamlet forretningsinformation kan anvendes som ledelsesinformation. I denne artikel fokuseres på, hvordan virksomheder opnår merværdi ved implementering af BI, idet mange virksomheder tilsyneladende har udfordringer med at opnå dette. Formålet er at analysere, hvordan virksomheder kan implementere Business Intelligence, således at de opnår merværdi. I artiklen udvikles en model for balanceret merværdi, hvor merværdien anskues på både organisations-, leder/beslutningstager- samt BI-brugerniveau fordelt på de 4 dimensioner: Finansielle aspekter, Eksterne relationer, Internt procesperspektiv samt Kompetence- og ressourceperspektiv. Afslutningsvis bliver det analyseret, hvordan virksomheder opnår merværdi fra BI ud fra eksisterende forskning. Inspireret af Davenports model analyseres dette ud fra virksomhedernes modenhedsstadie, transformation fra data til analyse samt merværdi. Artiklens forskningsbidrag er en model til identifikation af dimensionaliseret merværdi, og artiklens bidrag til praksis er at analysere ud fra litteraturstudier, hvordan virksomheder kan opnå højere merværdi.
AB - I disse år fokuserer virksomheder på at implementere Business Intelligence (BI), så de stigende mængder af data og opsamlet forretningsinformation kan anvendes som ledelsesinformation. I denne artikel fokuseres på, hvordan virksomheder opnår merværdi ved implementering af BI, idet mange virksomheder tilsyneladende har udfordringer med at opnå dette. Formålet er at analysere, hvordan virksomheder kan implementere Business Intelligence, således at de opnår merværdi. I artiklen udvikles en model for balanceret merværdi, hvor merværdien anskues på både organisations-, leder/beslutningstager- samt BI-brugerniveau fordelt på de 4 dimensioner: Finansielle aspekter, Eksterne relationer, Internt procesperspektiv samt Kompetence- og ressourceperspektiv. Afslutningsvis bliver det analyseret, hvordan virksomheder opnår merværdi fra BI ud fra eksisterende forskning. Inspireret af Davenports model analyseres dette ud fra virksomhedernes modenhedsstadie, transformation fra data til analyse samt merværdi. Artiklens forskningsbidrag er en model til identifikation af dimensionaliseret merværdi, og artiklens bidrag til praksis er at analysere ud fra litteraturstudier, hvordan virksomheder kan opnå højere merværdi.
KW - Business intelligence
KW - Business Value
KW - Information Systems
KW - Virksomheders merværdi
UR - http://www.denoffentlige.dk/oei-aargang-31-nr-3-korrekt-implementering-af-business-intelligence-skaber-mervaerdi
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0900-8322
VL - 31
SP - 245
EP - 266
JO - Samfundslederskab i Skandinavien
JF - Samfundslederskab i Skandinavien
IS - 3
ER -