Relationel skabelse af ledelsesidentitet

Lone Hersted, Charlotte Øland Madsen, Randi Riis Michelsen

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    I dette kapitel undersøger vi, hvordan lederes identitet skabes i samspil med andre, og hvorledes den enkelte leders egen identitetsopfattelse ofte er præget af mere eller mindre dominerende diskurser om god ledelse, idet ledere i deres daglige ledelsespraksis løbende konstruerer en række forestillinger om, hvad det vil sige at være leder. Disse forestillinger er alle relationelt og kulturelt skabte og præger ofte ledere i deres daglige beslutningstagen og disponering i en sådan grad, at det får betydelige følgevirkninger for resten af organisationen og dens brugere/kunder og øvrige interessenter.
    Original languageDanish
    Title of host publicationRelationelle perspektiver på ledelse
    Number of pages27
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherHans Reitzels Forlag
    Publication date6 Dec 2014
    Edition1
    Pages139-166
    Chapter5
    ISBN (Print)978-87-412-5943-7
    Publication statusPublished - 6 Dec 2014

    Cite this