Munk og Shakespeare: Tre strategier

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Anker Gemzøes bidrag gælder Munks forhold til sit store forbillede, Shakespeare. Tre skuespil er genstand for analysen: En Idealist, Shakespeares Hamlet omsat af Kaj Munk og Cant. I hvert af disse dramaer bruger Munk en speciel strategi i forhold til sit litterære forlæg. Gemzøe ser i Herodes-stykket ”et motivisk tag-selv-bord”, hvor forfatteren har benyttet sig meget frit af mange detaljer fra Shakespeares værker. Munks Hamlet-version omtales som ”døgnpolitiksuppe”, og ”aktualiseringsstrategien” i forhold til Shakespeare ses som en indskrænkning af originalens format til aktuel revyagtig satire med klare nazistiske sympatier. Gemzøe tager imidlertid særlig Cant under luppen. I en omhyggelig nærlæsning af teksten viser han at Shakespeare-inspirationen i dette stykke – det efter hans opfattelse mest shakespeareske af alle Munks dramaer – gælder både form og indhold. Han henviser bl.a. til King Henry VIII og mener at Munks Cromwell-figur er i slægt med Shakespeares skurke, ikke mindst Edmund fra King Lear.
Original languageDanish
Title of host publicationKaj Munks dramatik i teaterhistorisk optik
EditorsMarc Auchet, Anker Gemzøe
Number of pages29
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication dateDec 2011
Pages71-99
ISBN (Print)978-87-7112-026-4
Publication statusPublished - Dec 2011

Cite this