Abstract
Anker Gemzøes bidrag gælder Munks forhold til sit store forbillede, Shakespeare. Tre skuespil er genstand for analysen: En Idealist, Shakespeares Hamlet omsat af Kaj Munk og Cant. I hvert af disse dramaer bruger Munk en speciel strategi i forhold til sit litterære forlæg. Gemzøe ser i Herodes-stykket ”et motivisk tag-selv-bord”, hvor forfatteren har benyttet sig meget frit af mange detaljer fra Shakespeares værker. Munks Hamlet-version omtales som ”døgnpolitiksuppe”, og ”aktualiseringsstrategien” i forhold til Shakespeare ses som en indskrænkning af originalens format til aktuel revyagtig satire med klare nazistiske sympatier. Gemzøe tager imidlertid særlig Cant under luppen. I en omhyggelig nærlæsning af teksten viser han at Shakespeare-inspirationen i dette stykke – det efter hans opfattelse mest shakespeareske af alle Munks dramaer – gælder både form og indhold. Han henviser bl.a. til King Henry VIII og mener at Munks Cromwell-figur er i slægt med Shakespeares skurke, ikke mindst Edmund fra King Lear.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Kaj Munks dramatik i teaterhistorisk optik |
Editors | Marc Auchet, Anker Gemzøe |
Number of pages | 29 |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | Dec 2011 |
Pages | 71-99 |
ISBN (Print) | 978-87-7112-026-4 |
Publication status | Published - Dec 2011 |