Da den moderne jazz kom til Danmark

Ole Izard Høyer, Anders H.U. Nielsen

    Research output: Book/ReportBookResearch

    Abstract

    Jazzmusikken er blevet en vigtig del af den danske kulturarv. Alligevel er der mange huller i den danske jazzhistorie fra efterkrigstiden.

    I slutningen af 1950’erne var det københavnske jazzmiljø blevet så attraktivt, at flere store amerikanske stjerner slog sig ned i byen. Det medvirkede i det efterfølgende årti til, at Danmark blev et vigtigt kraftcenter for jazzens udvikling i Europa.

    Trendsætterne på den moderne danske jazzscene var først deltidsmusikere som Max Brüel og Jørgen Ryg. Senere, da det i høj grad var blevet økonomisk muligt at leve af den moderne musik, blev det fuldtidsprofessionelle som tog over, deriblandt Erik Moseholm, Bent Axen og Jørn Elniff.

    Denne bog forklarer, hvordan den moderne jazz kom til Danmark, og hvordan den udviklede det danske jazzmiljø. Den inddrager faktorer som udenlandske musikeres besøg, koncerter og efterfølgende jazzsessions. Hvilken betydning havde disse for den danske jazzudvikling? Hvor blev musikken spillet, og hvordan blev den behandlet af medierne og af samfundet?

    Sammen med beskrivelser af de vigtigste moderne jazzmusikere fra perioden, analyseres og beskrives en række indspilninger af moderne dansk jazz for at undersøge hvornår, og hvilke af de nye tendenser, de danske musikere tog til sig.

    Bogen er bl.a. baseret på nye interviews med Peter Tage, Boris Rabinowitsch, Bent Axen, Erik Moseholm og Bent J. Jensen.


    "Forfatterne har udført et sandt pionerarbejde indenfor dansk jazzforskning"
    Henrik H. Pedersen (dansk bogfortegnelse)

    Original languageDanish
    Place of PublicationAalborg, Danmark
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Number of pages157
    ISBN (Print)978-87-7307-927-0
    Publication statusPublished - 2007

    Cite this