Abstract
I dette paper præsenteres en model for undersøgelse og bestemmelse af æstetiske parametre i produktdesign. For designstuderende, der skal erhverve sig en lang række kundskaber og kompetencer, kan æstetisk kvalitet som en grundlæggende designspecifik og blød egenskab være svær at prioritere af hensyn til mere kvantificerbare kvaliteter. Når designere og designstuderende arbejder i et multidisciplinært miljø, kan disse bløde kvaliteter ligeledes være svære at give fornøden vægt. Målet med dette paper er derfor at vie en måde, hvorpå man kan forstå og anvende en deskriptiv tilgang til æstetik i læringsmiljøer og at bruge en model til præsentere og diskutere æstetisk indhold i eksisterende produkter samt at anvende denne model til at skabe og beskrive rammerne for æstetisk indhold i planlagte produkter.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Design Education: Collaboration & Cross-disciplinarity : The 18th International Conference on Engineering & Product Design Education |
Editors | erik bohemia, lyndon buck, kaare eriksen, ahmed kovacevic, nis ovesen, christian tollestrup |
Volume | 1 |
Place of Publication | UK |
Publisher | Design Society |
Publication date | 8 Sept 2016 |
Edition | 1 |
Pages | 322-327 |
Article number | 322 |
Chapter | 10 |
ISBN (Print) | 9781904670780 |
Publication status | Published - 8 Sept 2016 |
Event | the 18th International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE16) - Aalborg University, Aalborg, Denmark Duration: 8 Sept 2016 → 9 Sept 2016 |
Conference
Conference | the 18th International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE16) |
---|---|
Location | Aalborg University |
Country/Territory | Denmark |
City | Aalborg |
Period | 08/09/2016 → 09/09/2016 |