Identifying aesthetics in design products - the 3x3 model

Nanna Vestergaard, Kaare Riise Eriksen

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingArticle in proceedingResearchpeer-review

Abstract

I dette paper præsenteres en model for undersøgelse og bestemmelse af æstetiske parametre i produktdesign. For designstuderende, der skal erhverve sig en lang række kundskaber og kompetencer, kan æstetisk kvalitet som en grundlæggende designspecifik og blød egenskab være svær at prioritere af hensyn til mere kvantificerbare kvaliteter. Når designere og designstuderende arbejder i et multidisciplinært miljø, kan disse bløde kvaliteter ligeledes være svære at give fornøden vægt. Målet med dette paper er derfor at vie en måde, hvorpå man kan forstå og anvende en deskriptiv tilgang til æstetik i læringsmiljøer og at bruge en model til præsentere og diskutere æstetisk indhold i eksisterende produkter samt at anvende denne model til at skabe og beskrive rammerne for æstetisk indhold i planlagte produkter.
Original languageDanish
Title of host publicationDesign Education: Collaboration & Cross-disciplinarity : The 18th International Conference on Engineering & Product Design Education
Editorserik bohemia, lyndon buck, kaare eriksen, ahmed kovacevic, nis ovesen, christian tollestrup
Volume1
Place of PublicationUK
PublisherDesign Society
Publication date8 Sept 2016
Edition1
Pages322-327
Article number322
Chapter10
ISBN (Print)9781904670780
Publication statusPublished - 8 Sept 2016
Eventthe 18th International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE16) - Aalborg University, Aalborg, Denmark
Duration: 8 Sept 20169 Sept 2016

Conference

Conferencethe 18th International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE16)
LocationAalborg University
Country/TerritoryDenmark
CityAalborg
Period08/09/201609/09/2016

Cite this