Implementering af ledelseskompetencer som metode til ledelsesudvikling og organisatorisk læring

Hanne Dauer Keller

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    I dette kapitel udforskes implementeringen af nye ledelseskoncepter i organisationen som metode til ledelsesudvikling. I forhold til bogens overordnede ramme kan denne type af læringsaktiviteter bedst kategoriseres indenfor det semiformelle læringsrum. Kapitlet argumenterer for, at det semiformelle læringsrum skal struktureres på en særlig måde for at facilitere ledernes udviklingsorienterede læreprocesser bedst muligt. Der argumenteres for fire karakteristika, der fremmer udviklingsorienterede læreprocesser (pædagogisk rammesætning, mulighed for refleksion, praksisrelevans og inddragelse af praksisfællesskabet) og den teoretiske ramme anvendes efterfølgende i analysen af en case om implementering af Leadership Pipeline i en kommune. Til sidst diskuteres deltagernes læringsudbytte samt ulighederne for at forbedre læring og ledelsesudvikling gennem implementering af ledelseskoncepter.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    EditorsHanne Dauer Keller, Søren Frimann
    Number of pages22
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2017
    Edition1
    Pages125-147
    Chapter5
    ISBN (Print)978-87-7112-666-2
    ISBN (Electronic)978-87-7112-665-5
    Publication statusPublished - 2017
    SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
    Number3
    ISSN2446-1814

    Cite this