Inddragelse af udsatte børn og unge i socialt arbejde - reel inddragelse eller symbolsk retorik?

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Abstract

Denne afhandling handler om børn og unge i udsatte positioners fortællinger om oplevelser med sociale myndigheders inddragelsespraksis.
Afhandlingen viser, at børn og unge beskriver sociale myndigheders inddragelsespraksisser som problematiske og vanskelige at håndtere. Mange børn og unge fortæller, at de oplever sig ikke reelt inddraget, men mere symbolsk inddraget eller ikke inddraget.
Afhandlingen viser, at børn og unge gerne kan og vil inddrages, have indflydelse og være medspillere i spørgsmål vedrørende deres livssituation med hjælpeforanstaltninger under forudsætning af ”børnevenlige” inddragelsesformer.
Afhandlingen illustrerer, at skal der være tale om reel inddragelse af udsatte børn og unge, har de brug for støtte til at mestre de formelle inddragelsesmæssige sammenhænge. Mange børn og unge ønsker støtte til at styrke deres kompetencer til at samarbejde med sociale myndigheder. Støtten skal ses som en læreproces for disse børn og unge til mestre livsvilkåret inddragelse i eget liv og til at kunne begå sig i et demokratisk samfund.
Close

Details

Denne afhandling handler om børn og unge i udsatte positioners fortællinger om oplevelser med sociale myndigheders inddragelsespraksis.
Afhandlingen viser, at børn og unge beskriver sociale myndigheders inddragelsespraksisser som problematiske og vanskelige at håndtere. Mange børn og unge fortæller, at de oplever sig ikke reelt inddraget, men mere symbolsk inddraget eller ikke inddraget.
Afhandlingen viser, at børn og unge gerne kan og vil inddrages, have indflydelse og være medspillere i spørgsmål vedrørende deres livssituation med hjælpeforanstaltninger under forudsætning af ”børnevenlige” inddragelsesformer.
Afhandlingen illustrerer, at skal der være tale om reel inddragelse af udsatte børn og unge, har de brug for støtte til at mestre de formelle inddragelsesmæssige sammenhænge. Mange børn og unge ønsker støtte til at styrke deres kompetencer til at samarbejde med sociale myndigheder. Støtten skal ses som en læreproces for disse børn og unge til mestre livsvilkåret inddragelse i eget liv og til at kunne begå sig i et demokratisk samfund.
Original languageDanish
PublisherAalborg Universitetsforlag
Number of pages323
ISBN (Electronic)978-87-7112-160-5
DOI
Publication statusPublished - 2014
Publication categoryResearch
SeriesPh.d.-serien for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-1256

Press/Media items

Download statistics

No data available
ID: 207571815