Læreruddannelse i et professionsdidaktisk perspektiv: Hvordan kan læreruddannelsen afsætte sig spor i praksis?

Birthe Lund, Lars Lindhart

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    I artiklen diskuteres, hvordan læreruddannelsen i et professionsdidaktisk perspektiv gennem større praksiscentrering kan udvikle centrale professionskompetencer, så læreruddannelsen derved kan sætte sig større spor i professionsudøvernes praksis. Nyere undersøgelser peger nemlig på, at læreruddannelsen ikke indvirker på professionsudøvelsen i det ønskede omfang. Da læreruddannelsen formentlig er den uddannelse der er undergået flest forandringer i de seneste årtier, og en af de professioner, der konstant er under kritisk bevågenhed, indikeres, at der ikke er "blind" tillid til, at professionen formår at indfri de mange og forskelligartede forventninger, hvilket betyder, at lærernes professionalitet og autonomi i stigende omfang udfordres, og kravene til læreruddannelsen forøges. Det diskuteres, om et højt teoretisk niveau, øget refleksion og mere praktik er svaret herpå.

     

    Original languageDanish
    Title of host publicationLæring og forandring : Tværfaglige perspektiver
    EditorsAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2009
    Edition1
    ISBN (Print)978-87-7307-949-2
    Publication statusPublished - 2009

    Cite this