Matematikvanskeligheder - hvad er det?

Translated title of the contribution: Learning difficulties in mathematics - what is that?

Lene Østergaard Johansen

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

    Abstract

    Vi lever i en verden fuld af tal. Vores politikere og de offentlige medier strør om sig med tal og grafiske illustrationer. Det antages, at den almindelig borger forstår og kan forholde sig til det, der bliver sagt og skrevet. At de kan forholde sig til de tal, procenttal, forholdstal og grafer, som de bliver præsenteret for. Men er det nu også sådan? Er det alle, der er i stand til at forstå og forholde sig til de store mængder af numerisk information, vi hver dag bliver bombarderet med? En stor internationale undersøgelse har vist, at hen imod en tredjedel af voksne danskere ikke er i besiddelse af de regnefærdigheder, som OECD har fastsat som nødvendige for at klare sig i nutidens og fremtidens samfund. Selv om man kan være forbeholden overfor store internationale undersøgelser, der bruges til at sammenligne forskellige landes uddannelsesniveau, så er det alligevel tankeværdigt, at noget tyder på, at en stor gruppe danskere hvert år forlader folkeskolen med meget begrænsede regnefærdigheder. Men hvad skyldes dette? Er det fordi undervisningen i folkeskolen generelt er for dårlig? Er det fordi de danske folkeskolelærere er for dårligt uddannede? Er det fordi at alle ikke kan eller er i stand til at lære matematik? Er kravene til eleverne simpelthen alt for høje? Er det fordi matematikfagets funktion er at sortere eleverne?, eller findes der helt andre årsager?
    Translated title of the contributionLearning difficulties in mathematics - what is that?
    Original languageDanish
    Title of host publicationKunne det tænkes? : om matematiklæring
    EditorsOle Skovsmose, Morten Blomhøj
    Number of pages20
    Place of PublicationDanmark
    PublisherMalling Beck
    Publication date2006
    Pages139-158
    ISBN (Print)8779887732
    Publication statusPublished - 2006

    Cite this