Ole Bornedals Danmarksfilm: Den politiske modtagelse af 1864 og kulturradikalismens død

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Dette kapitel sætter fokus på den politiske reception af 1864. Først viser jeg, hvordan der er en række interessante ligheder mellem Poul Henningensens Danmark (1935) og 1864; ligheder, der ikke som sådan er indholdsmæssige ud over, at både Danmark og 1864 tematiserer nogle nationale synspunkter; snarere er det lighederne i tilblivelse og modtagelse, der er slående. Dernæst viser jeg, hvordan netop denne tilblivelse i særlig grad er medvirkende til den kritiske modtagelse hos en bestemt gruppe politikere, der i sit politiske udspil og især i den politiske optakt spiller på og hænger sammen med arven fra 1864. Dermed viser jeg også, at de historiske gatekeepers, som minutiøst gennemgik serien på jagt efter historiske fejl eller problematiske historiske fortolkninger, også går i spænd med politiske kredse samt et målrettet opgør med dansk småstatsmentalitet og kulturradikalisme. Afslutningsvist diskuterer jeg, hvorvidt Ole Bornedal selv kan siges at være kulturradikal, og i så fald på hvilken måde.
    Original languageDanish
    Title of host publication1864 : tv-serien, historien, kritikken
    EditorsKim Toft Hansen
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date15 Feb 2016
    Pages333-360
    ISBN (Print)978-87-7112-459-0
    Publication statusPublished - 15 Feb 2016
    SeriesInterdisciplinære kulturstudier
    Volume8
    ISSN1904-898X

    Cite this