Problemorientering på skrømt

Jes Adolphsen

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Når man arbejder med problemorienterede studier, er det vigtigt at forstå, hvad problemer er, og hvordan man arbejder med dem. Som bidrag hertil rummer artiklen en kritisk diskussion af en typologi over problemer, som findes i en meget anvendt lærebog om projektarbejde. Opdelingen i problemtyper kritiseres for at være uklar og tilfældig samt at se bort fra en afgørende distinktion, nemlig forskellen på praktiske og teoretiske problemer. Den problemorienterede pædagogik tager sit udgangspunkt i teoretiske problemer; man bliver som studerende bevidst om, at der er noget man ikke forstår, at ens teorier ikke slår til.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLæring og forandring : Tværfaglige perspektiver
    EditorsAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2009
    Pages269-274
    ISBN (Print)978-87-7307-949-2
    Publication statusPublished - 2009

    Cite this