Den danske independent film

Publication: Research - peer-reviewJournal article

Abstract

Er der en indiefilm i Danmark? For det første er det relevant at spørge til, hvordan begrebet benyttes i en dansk kontekst. Principielt er begrebet af amerikansk oprindelse og kræver derved en præcisering og en kontekstualisering i dansk regi. For det andet er det heraf også oplagt at spørge til produktions-, finansierings- og distributionsomstændighedernes konsekvenser for filmens endelige udtryk og kommunikationsstrategi. For det tredje hænger den produktions- og distributionsmæssige udvikling af dansk indiefilm også sammen med den teknologiske udvikling, som har gjort det nemmere og billigere at producere film, og derved er filmproduktion potentielt gjort tilgængelig for en større gruppe personer som både afsender og modtager. For det fjerde implicerer diskussionen af de to film også genre- og stilmæssige spørgsmål om dansk filmkultur, fordi indiefilmen både i film og uden for filmene italesætter nogle genrer og stile, der ser ud til at have svært ved rigtig at få fodfæste i dansk filmkultur. For det femte og sidste peger denne filmæstetiske diskussion ind i et kvalitetsbegreb, der selvfølgelig udspringer af min tilgang til flere af filmene som anmelder, men det hænger også sammen med det, der måtte ligge i, at filmskaberne vælger at kalde sig independent. De må altså derfor være independent fra noget, og heri ligger der en for nogle implicit og for andre meget eksplicit kritik af det danske filmstøttesystem. Spørgsmålet er her, om det lykkes for dansk indie at etablere et reelt alternativ til den etablerede danske filmbranche.
Close

Details

Er der en indiefilm i Danmark? For det første er det relevant at spørge til, hvordan begrebet benyttes i en dansk kontekst. Principielt er begrebet af amerikansk oprindelse og kræver derved en præcisering og en kontekstualisering i dansk regi. For det andet er det heraf også oplagt at spørge til produktions-, finansierings- og distributionsomstændighedernes konsekvenser for filmens endelige udtryk og kommunikationsstrategi. For det tredje hænger den produktions- og distributionsmæssige udvikling af dansk indiefilm også sammen med den teknologiske udvikling, som har gjort det nemmere og billigere at producere film, og derved er filmproduktion potentielt gjort tilgængelig for en større gruppe personer som både afsender og modtager. For det fjerde implicerer diskussionen af de to film også genre- og stilmæssige spørgsmål om dansk filmkultur, fordi indiefilmen både i film og uden for filmene italesætter nogle genrer og stile, der ser ud til at have svært ved rigtig at få fodfæste i dansk filmkultur. For det femte og sidste peger denne filmæstetiske diskussion ind i et kvalitetsbegreb, der selvfølgelig udspringer af min tilgang til flere af filmene som anmelder, men det hænger også sammen med det, der måtte ligge i, at filmskaberne vælger at kalde sig independent. De må altså derfor være independent fra noget, og heri ligger der en for nogle implicit og for andre meget eksplicit kritik af det danske filmstøttesystem. Spørgsmålet er her, om det lykkes for dansk indie at etablere et reelt alternativ til den etablerede danske filmbranche.
Original languageDanish
Article number255
JournalKosmorama
ISSN0023-4222
StatePublished - 27 Jun 2014
ID: 81218249