Rum for fællesskab: Rum og socialitet i et antropologisk perspektiv

Maja Hojer Bruun

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Kapitlet udvikler begrebet fællesrum ud fra en radikal praksisteoretisk forståelse af rum, hvor rum udgøres af menneskers sociale, materielle og værdiladede praksisser. Forfatteren undersøger såkaldte „fællesrum“ – rum, der ikke nødvendigvis på forhånd er designet til fællesskab, men opstår gennem fællesskabsproducerende praksisser. Forståelsen af rum er dermed bundet op på praksisser. Fællesrum eksempliiceres gennem empiriske studier af arbejdsdage i danske andelsboligforeninger. Her bliver det tydeligt i analyserne, hvordan fællesskabet og det fælles arbejde i foreningen skaber fællesrum, og at der til fællesskab og fællesrum knytter sig nogle bestemte normative værdier og forventninger, der involverer bestemte måder at være sammen på. De værdimæssige sider af fællesskab og fællesrum indhentes analytisk gennem begrebet om „kapacitet“, der integrerer handling, rum, tid og værdi. Fællesrum bliver således i kapitlet til rum, der breder sig ud fra bestemte fællesskabsproducerende aktiviteter med en forventning om, at folk deltager i dem, husker dem og derigennem genskaber fællesrummene over tid.
    Original languageDanish
    Title of host publicationMaterialitet og læring
    EditorsMarie Martinussen, Kristian Larsen
    Number of pages23
    PublisherHans Reitzels Forlag
    Publication date2018
    Edition1
    Pages123-145
    Chapter5
    ISBN (Print)9788741270418
    ISBN (Electronic)9788741272061
    Publication statusPublished - 2018

    Cite this