Skolemoden og skoleparat: Vurderinger af børn ved overgangen til skolen

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Vurderinger af børn ved overgangen til skolen har været og er fremdeles omdiskuterede. Man kan sige, at samfundsmæssige in- og eksklusionsprocesser via modenhedsvurderinger kan sætte sig igennem allerede her, ved overgangen til grundskolen, i vurderinger, der har deres afsæt i, hvad der defineres som det normale henholdsvis det, der evt. afviger fra denne norm. Der er mange og væsentlige problematikker forbundet med det at afgøre, om et barn udvikler sig normalt i almindelighed, og om det er parat til at starte i skole i særdeleshed, hvilket også har afspejlet sig i den pædagogiske og politiske debat om denne praksis. Det er disse problematikker, der i denne artikel diskuteres med inddragelse af historisk empirisk materiale.
    Original languageDanish
    Title of host publicationTest og prøvelser : Oprindelse, udvikling, aktualitet
    EditorsKaren Egedal Andreasen, Mette Buchardt, Annette Rasmussen, Christian Ydesen
    Number of pages21
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2015
    Edition1
    Pages97-118
    Chapter4
    ISBN (Print)9788771123388
    Publication statusPublished - 2015
    SeriesSerie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser
    Volume6
    ISSN2245-7569

    Cite this