Sociale medier i klinisk praksis: nye læringslandskaber og muligheder

Thomas Ryberg, Susanne Dau

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I dette kapitel fokuserer vi på de muligheder nye teknologier og sociale medier kan bibringe læring i professionsbacheloruddannelsernes kliniske praksis i såvel formelle som uformelle rammer. Selvom teknologier og medier spiller en væsentlig rolle er det primære fokus på læring, og de nye organiseringer og muligheder som teknologien kan give. Vi beskriver de seneste læringsteknologiske udviklinger, som meget kort vil blive indplaceret i en historisk og læringsmæssig kontekst, hvorefter vi udfolder begreberne web 2.0 og netværkslæring. Begrebet netværkslæring introducerer vi som en forståelse af læring, der i særlig grad kan understøtte en kvalitativt anderledes pædagogik og læringsforståelse i relation til brug af nye medier og teknologier. Dernæst fokuserer vi nærmere på bogens konkrete kontekst, nemlig professionsbacheloruddannelsernes kliniske perioder, hvor vi diskuterer og eksemplificerer, hvorledes nye teknologier og medier kan bringes i spil i de kliniske dele af uddannelserne. Her vil der særligt være fokus på forståelsen af studerende, kliniske vejledere, undervisere og andre aktører som netværkslærende og netværksfacilitatorer, samt de udfordringer som denne forståelse og praksis kan medføre.
Original languageEnglish
Title of host publicationLæring i og af klinisk praksis
EditorsStinne Glasdam, Steen Hundborg
Number of pages12
PublisherNyt Nordisk Forlag Arnold Busck
Publication date6 Dec 2013
Edition1
Pages195-216
Chapter13
ISBN (Print)978-87-17-04242-1
Publication statusPublished - 6 Dec 2013

Keywords

  • Sociale medier
  • læring
  • Web 2.0
  • klinisk praksis
  • sygepleje

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Sociale medier i klinisk praksis: nye læringslandskaber og muligheder'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this