@inbook{9181f2071b8c4077b4ea262d1a1a18c8,
title = "Tidlig filmteori og H{\ae}vnens Nat",
abstract = "Indtil 1920{\textquoteright}erne forekom langt de fleste overvejeler af filmen som sm{\aa} nedslag i tidsskrifter, aviser og i enkelte tilf{\ae}lde i bogform. Det var dog ikke et tilf{\ae}lde, at filmteori efter 1. Verdenskrig fik mere faste rammer, fordi filmen p{\aa} dette tidspunkt som medium havde vundet en h{\o}jere grad af kunstnerisk anerkendelse – en anerkendelse, som netop ogs{\aa} kom til udtryk ved, at filmskribenter nu ikke l{\ae}ngere i liges{\aa} h{\o}j grad beh{\o}vede at forsvare mediet, de skrev om. Men samtidig havde filmen ogs{\aa} – netop igennem krigen – oplevet sin f{\o}rste produktions- og distributionskrise, som havde store {\o}konomiske konsekvenser for branchen, og som var en vigtig {\aa}rsag til, at filmen nu havde brug for en ny eksistensberettigelse. Fra at bevise sig selv som et attraktionsmiddel for publikum, blev filmen som kunst nu en central argumentation for filmens kvaliteter. I denne forbindelse suppleres den store opm{\ae}rksomhed omkring filmens stjerner med et fokus p{\aa} instrukt{\o}ren som den skabende kraft i en films tilblivelse. Den danske instrukt{\o}r Benjamin Christensen var central for profileringen af instrukt{\o}ren p{\aa} en m{\aa}de, der forvarsler den senere interesse i auteuren bag film. Dette kapitel analyserer derfor Christensens H{\ae}vnens Nat (1916) som et samtidseksempel p{\aa} den udfordring af filmindustrien, som Christensen som instrukt{\o}r stod for.",
keywords = "Filmteori, kunst, film, stumfilm, Benjamin Christensen",
author = "Hansen, {Kim Toft}",
year = "2016",
month = nov,
language = "Dansk",
isbn = "9788761684790",
series = "M{\AE}RKK – {\AE}stetik og Kommunikation",
publisher = "Systime Academic",
number = "5",
pages = "19--34",
editor = "{Riber Christensen}, J{\o}rgen and Christiansen, {Steen Ledet}",
booktitle = "Filmanalyse",
address = "Danmark",
}