Vitalitetsformer og spejlneuroner: anvendt i læringsmodel for professionelle omsorgsgivere

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

1510 Downloads (Pure)

Abstract

I et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet undersøger Aase Marie Ottesen, hvordan omsorgsgivere kan videreuddannes til at håndtere kontakten med personer med demens. Dette sker gennem en læringsmodel rettet mod omsorgsgivere i demensplejen og med et gruppemusikterapiforløb som omdrejningspunkt. Inden selve læringsforløbet introduceres omsorgsgiverne til teori om det relationelle møde, herunder teori om mødeøjeblikke, vitalitetsformer, spejlneuroner, improvisation og empati. Undervejs i læringsforløbet får omsorgsgiverne feedback med fokus på positive interaktioner ift. personer med demens. I artiklen præsenterer vi den omtalte teori og viser med et caseeksempel, hvordan omsorgsgiverne kan omsætte og integrere teorien i deres daglige arbejde.
Original languageDanish
JournalDansk Musikterapi
Volume9
Issue number2
Pages (from-to)3-12
Number of pages10
ISSN1603-8800
Publication statusPublished - 15 Nov 2012

Cite this