SKEMA 1 Forsknings- og Innovationsstyrelsen Bredgade 40 1260 København K Ansøgning om støtte fra råd/program: DFF: Kultur og Kommunikation Læs venligst det relevante råds opslag, før skemaet udfyldes Dato: 25. februar 2010 1. Ansøgers CPR-nr. 2. Ansøgers navn (ansvarlig over for forskningsrådet) Ole Ertløv Hansen 3. Stilling og uddannelse (maks. 39 karakterer) Lektor, Ph.d. 4. .. Nuværende arbejdsplads (adresse, telefon og e-mail) .. Hovedansættelsessted i projektperioden for ansøger (adresse, telefon og e-mail) Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet Kroghstræde 3 9200 Aalborg Ø 5. .. Sted for projektets udførelse (adresse, telefon og e-mail) Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet Kroghstræde 3 9200 Aalborg Ø 6. .. Privatadresse (adresse, telefon og e-mail) Skolesvinget 29 8240 Risskov 7. Projektets titel (maks.180 karakterer) P2p-video. Forskernetværk for audiovisuel kommunikation i den digitale netværkskultur. 8. Ansøgt virkemiddel/støtteform Forskernetværk 9. a) Faglige nøgleord (maks. 5 ord) b) Fagkode (se opslaget) a) p2p-video, paticipatory culture, viral, internet b) 60900 10. Ansøgt beløb fra rådet/program 285.195 11. I hvilken periode ønskes det ansøgte beløb anvendt? Start: 1 dag august måned år 2010 Slut: 28dag februar måned år 2011 12. Søges der midler til samme budgetposter andetsteds? Hvorfra, hvilke beløb og hvilke budgetposter .. Søgt/søges (specificeres nedenfor) .. Søges ikke 13. Hasteansøgning .. Begrundelse skal vedlægges (se opslaget vedr. denne mulighed) Forbeholdt sekretariatet Modtaget Temakode: Virkemiddel/støtteformskode: Kontokode: Fagkode: Forbehandling: side 2 14. VIP-medarbejdere i projektgruppen, der søges løn- og/eller driftsmidler til (navn, stilling, hovedansættelsessted i projektperioden): Ole Ertløv Hansen, Lektor, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet Lennard Højbjerg Hansen, Lektor, Afdeling for Film- og Medievidenskab, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet TAP-medarbejdere (herunder skolarstipendiater) i projektgruppen, der søges løn- og/eller driftsmidler til (navn, stilling, hovedansættelsessted i projektperioden): NN, Kontorfuldmægtig, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet VIP-medarbejdere i projektgruppen, der ikke søges løn- eller driftsmidler til (navn, stilling, hovedansættelsessted i projektperioden): Lars Holmgaard Christensen, Forskningschef, Danmarks Medie og Journalisthøjskole Jørgen Riber Christensen, Lektor, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet Helle Kannik Haastrup, Lektor, Institut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet Andreas Gregersen, Adjunkt, Afdeling for Film- og Medievidenskab, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet Rasmus Helles, Adjunkt, Afdeling for Film- og Medievidenskab, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet Cecilie Givskov, Ph.d.-studerende, Afdeling for Film- og Medievidenskab, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet (potentiel post.doc) Iben Bredahl Jessen, Ph.d.-studerende, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet (potentiel post.doc) Thomas Mosebo Simonsen, Ph.d.-studerende, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet Kate Kartveit, Lecturer at Monash University, Melbourne University, Australia (navngiven potentiel Ph.d.-studerende) 15. Populærvidenskabelig beskrivelse af projektet (maks. 1.500 anslag inklusive mellemrum) p2p-video er et sammenfattende overbegreb for det fænomen at internetbrugere anvender videoer som en del af deres kommunikation på internettet. I kraft af den udbredte demokratisering af videoens produktions og distributionsmuligheder, stort set alle mobiltelefoner har i dag mulighed for at optage videosekvenser og mulighederne for at oploade disse videosekvenser er utallige og let tilgængelige, så bliver det mere og mere udbredt, at der på internettet kommunikeres gennem brugen af lyd og billede – brugerne skriver ikke længere blot til hinanden, de ’audiovisualiserer’. Det må antages at det får betydning for videoernes indholds og udtrykssystemer, deres udsigelsesformer og positioner. På samme måde må det også antages at få betydning for brugernes identitetsdannelse og selvforståelse og for forholdet mellem det offentlige og private. Nogle af videoerne får et ’viralt liv’ dvs. opnår en enorm distribution, hvorfor? Og hvordan bruges dette i strategisk kommunikation? Hvilken betydning har de brugergenererede videoer for nyhedsmedierne og hvordan kan de ’audiovisualisere’ med brugerne og anvende den nye type af information? Det er nogle af de centrale antagelser og spørgsmål som forskernetværket p2p-videos forskere i fællesskab vil forsøge at skærpe og tentativt besvare. En besvarelse, der kræver et nyt skarpt flerfagligt blik på p2p-videoer som filmeteoretisk, psykologisk og sociologisk fænomen. side 4 16a. Ansøgt beløb for ph.d.- og postdocstipendier (inkl. løn, drift og overhead) udgør i alt: Ph.d.-stipendier: kr. i alt: _______________, antal måneder i alt:_________ og antal stipendiater i alt: ___________ og Postdocstipendier: kr. i alt: _______________, antal måneder i alt: _________ og antal stipendiater i alt:___________ 17a. Har du inden for de sidste tre år fået bevilget støtte fra et forskningsråd til dette eller andre projekter? Samme projekt Sagsnr. År Bevilget beløb Projekttitel Ja Nej 17b. Har du inden for de sidste tre år fået bevilget støtte fra anden side til dette eller andre projekter? (kun bevillinger over 500.000 kr.) Samme projekt År Bevilget beløb Projekttitel Ja Nej X 2007 900.000.- (NOK) Nordic Game Research Network (NordForsk) 17c. Har du inden for de sidste tre år fået afslag vedr. dette projekt fra et forskningsråd? År Projekttitel 18. Evt. supplerende oplysninger 19. Bilagsfortegnelse (påkrævede bilag fremgår af rådets opslag) 1. Projektbeskrivelse 2. Cv og Publikationsliste for hovedansøger 3. Cv og Publikationsliste for medansøger 4. Detaljeret budget Ansøger bekræfter hermed, at alle de opgivne informationer er korrekte: Dato og ansøgers underskrift: ________________________________________________________________________ side 5 Vi skal i forbindelse med din ansøgning gøre dig opmærksom på følgende: 1. Personoplysninger. Persondataloven (Lov nr. 429 af 31. maj 2000) giver dig en række rettigheder, når oplysninger, der vedrører dig, behandles elektronisk. Vi skal derfor gøre opmærksom på, at du efter anmodning har ret til indsigt i og evt. berigtigelse af personoplysninger, når oplysningerne behandles elektronisk. 2. Myndighedernes indhentelse af andre oplysninger. Rådet/komiteen/udvalget/styrelsen forbeholder sig ret til at indhente oplysninger vedrørende dine eventuelle tidligere og foreliggende ansøgninger til Det Frie Forskningsråds faglige forskningsråd, Det Strategiske Forskningsråds programkomiteer, Rådet for Teknologi og Innovation og/eller Forsknings- og Innovationsstyrelsen, og disse oplysninger vil kunne indgå i behandlingen af ansøgningen. Hvis der er søgt eller vil blive søgt om midler til projektet andetsteds, forbeholder rådet/komiteen/udvalget/styrelsen sig ret til at indhente oplysning om, hvorvidt beløbet er bevilget. 3. Offentliggørelse. Hvis din ansøgning imødekommes helt eller delvist, vil oplysning om dit og eventuelle projektdeltageres navn, sted for projektets udførelse, projektets titel og varighed, eventuelle nøgletal for bevillingen samt bevillingens størrelse blive offentliggjort i Den Danske Forskningsdatabase (www.forskningsdatabasen.dk) samt på Forsknings- og Innovationsstyrelsens hjemmeside (www.fi.dk). Endvidere kan den populærvidenskabelige beskrivelse af projektet blive offentliggjort samme steder. Navne og projekttitler på ansøgere, der ikke har modtaget bevilling offentliggøres ikke, men der kan i medfør af offentlighedsloven søges om aktindsigt i f.eks. lister over samtlige ansøgeres navne og projekttitler. Du skal derfor være opmærksom på, at projekttitlen ikke indeholder oplysninger om projektet, som du eventuelt ønsker at hemmeligholde. Bilag 1 Projektbeskrivelse p2p – video1. Forskernetværk for audiovisuel kommunikation på internettet2. Forskernetværket vil afsøge og undersøge videoformatets indholdsformater, udtrykssystemer og mulige udsigelsesniveauer og positioner samt dets brug og betydning blandt internettets aktører. Internettet har gennem de seneste år udviklet sig fra at være en tekst-, stilbilled- og lydbaseret kommunikationsplatform, til i stigende grad at inkludere og udvikle levende billeder i form af (computer-)animationer og ikke mindst videomateriale. Denne udvikling har betydet at de forskellige aktører på internettet ikke længere udelukkende benytter sig af verbalsproget som kommunikationsmiddel dvs. skriver eller taler til hinanden, men at de stigende grad, så at sige, ’audiovisualiserer’. At fokusere i detaljere på denne form for kommunikation på internettet og gøre det i form af en mangefacetteret forståelse er en ny og nødvendig tilgang til studiet af internettets fænomener. I tidligere og nuværende forskning er især kulturstudier fremtrædende og fokus har været og er rettet mod det sociale og de brugerperspektiver der knytter sig til dette. Begreber som deltagende kultur (participatory culture) (fx Jenkins et al. 2009, Burgess & Green 2009) og neologismer som prosumer (Hellmann 2010) og produsage (Bruns 2008) er bragt i spil for at indfange de nye sociologiske fænomener, der kan iagttages i forbindelse med internettets udbredelse og brug. Dette er naturligvis relevant og betydningsfuld forskning, som netværket ikke vil afgrænse sig fra, men de er begrænsede og bør udbygges og mest af alt suppleres med æstetiske, psykologiske og filmteoretiske tilgange. Forskernetværkets formål • At konsolidere og udbygge et forskningsområde, der p.t. er spredt over mange institutioner. • At skærpe og præcisere de begreber og metoder, der anvendes indenfor forskningsområdet. • At samle, udvælge og koordinere de mest betydningsfulde og originale forskningsspørgsmål og forskningsressourcer, med henblik på at udforme et kollektivt forskningsprojekt med stor grad af synergi de enkelte projekter imellem og med inddragelse af de vægtigste miljøer og internationale relationer. Forskernetværket ansøges med det eksplicitte formål, at det skal danne grundlag for et kommende større projekt (jf. FKK’s opslag, s.21). I det følgende vil der blive opregnet en form for status på de enkelte formål, som er opstilet ovenfor. Når der i det følgende behandles en række forskningsspørgsmål, er der altså ikke tale om en besvarelse af tredje formålspunkt, men en foreløbig redegørelse for de spørgsmål der arbejdes med i netværket. Hvilke af disse og evt. hvilke nye spørgsmål, der bør indgå i et større forskningsprojekt er det netværkets formål at få afklaret. 1 p2p er en forkortelse for ’peer to peer’, der betyder at de to enheder der kommunikeres imellem begge tilhører brugere og ikke kommercielle eller andre former for formålsbetingede afsendere. 2 Begrebet internettet skal her forstås som det det er, nemlig et netværk af forbundne datahåndteringsenheder. Nogle af disse enheder er servere, der typisk indeholder store mængder af data, som kan tilgås ved hjælp af en eller anden form for skærmteknologi, der indeholder den rette software, som gør det muligt at kommunikere med serveren. Andre servere igen er at se som knudepunkter, der gør det muligt at knytte forskellige typer af skærmteknologier sammen, hvor det så er muligt for disse at kommunikere direkte og i tilknytning til de unikke data, der ligger på eller tilføres disse. 3 Rüdiger Schollmeier, A Definition of Peer-to-Peer Networking for the Classification of Peer-to-Peer Architectures and Applications, Proceedings of the First International Conference on Peer-to-Peer Computing, IEEE (2002). 4 http://www.viraltracker.com/ Status på de enkelte netværksformål Forskernetværket består af en række enkeltpersoner, der er spredt ud på en række institutioner (se liste over netværksdeltagere i ansøgningsskema). Netværket har været under konsolidering og udbygning gennem det seneste halve år, hvor den foreløbige kulmination har været et miniseminar om p2p-video afholdt på KUA d. 21. februar 2010 med oplæg fra 6 af netværkets deltagere. At udbygge og konsolidere netværket yderligere vil kræve en tilførsel af udefrakommende ressourcer. Det afholdte seminar om p2p-video understregede nødvendigheden af, at få skærpet og præciseret en række begreber. Fx er alene brugen af begrebet p2p-video diffust på den måde, at p2p-video bruges både som et udtryk om den aktivitet på internettet hvor brugere direkte sender små videosekvenser til hinanden, deler disse gennem benyttelsen af fildelingsservere eller downloader/uploader videoer på offentlige portaler (brugergenererede databaser fx YouTube) og deler links til disse. Den oprindelige teknologiske betydning af begrebet: to computere der direkte ’taler’ sammen og stiller videoressourcer til rådighed for hinanden, er således blevet udvidet til at omfatte alle de muligheder enkeltbrugere har for at kommunikere ’direkte’ med og stille videoressourcer til rådighed for andre enkeltbrugere3. På samme vis vil netværket forfine og integrere de metoder, der kan anvendes til at undersøge videoers brug og betydning på nettet. For et er at kunne konstatere at: ”79% af alle de 12-16 årige kender enten meget eller lidt til muligheden for, at man via e-mail kan modtage og videresende små film, eller links til sådanne film, der er anderledes, sjove, groteske, sexede eller lignende. Af dem har 85 % prøvet at modtage en film og for 31 % sker det flere gange om ugen. 52 % har prøvet at videresende en film, og 16 % gør det mindst én gang om ugen. (www.forbrug.dk (2006))”, noget ganske andet er, at kunne sige noget om, hvordan denne gruppe håndterer disse film som del af deres identitetsskabende kontekst eller, hvad det lige er, der gør dem ’anderledes’. Her må der inddrages kvalitative medieetnografiske såvel som medieteoretiske og medieanalytiske metoder. Endvidere vil netværket arbejde på at undersøge og integrere de eksisterende trackingmuligheder, der findes til at følge det enkelte værks ’liv’ på nettet4. En lang række af forskningsspørgsmål bliver hurtigt relevante når der stilles skarpt på p2p-videoer, Nogle af de spørgsmål netværket allerede arbejder med præsenteres i det efterfølgende. For det første så er p2p-videoer oplagte eksempler på den øgede tilgængelighed til produktions og distributionsteknologier, som før var indskrevet i bestemte institutionaliserede rammer. Der er på sin vis sket en demokratisering af videoformatet som kommunikativt udtryk. Et spørgsmål retter sig derfor mod p2p-videoers æstetiske og genremæssige forhold (Højbjerg 2010, Munt 2007, Giest 2007). Hvor producenter og distributører tidligere var institutionaliserede, så er de brugergenererede videoer i mange tilfælde produceret uden nogen form for forudgående ’skoling’ (Finnemann, 2005; Manovich, 2001; Benkler, 2006). Kan dette aflæses i videoerne som specifikke æstetiske fænomener - nye indholds og udtrykssystemer, andre udsigelsesformer, positioner og niveauer, og skal der opstilles en ny form for genrematrice for at indfange disse? (Aarseth 2004, Askehave, I., & Nielsen, A. E. 2005, Yates & Orlikowski, 1992. Da videoerne typisk anvendes som den del af den personlige kommunikation (fx ’videoblogging’, ’digital storytelling’), kan de indgå i bestemte kommunikationsfællesskaber – ’communities’ – og være med til at etablere rammerne for disses selvforståelse (Gray & Mittell, 2007, Tapscott 2009). Spørgsmålet er dog, om der i videoerne er tale om private eller performative selvrepræsentationer og om der kan tales om netværk eller blot en kakofoni af stemmer? (Carlson 1996) Nogle af de videoer, der distribueres p2p, er ikke brugergenererede, men produceret i en markedskommunikativ hensigt og med henblik på, at blive spredt gennem en virtuel ’word of mouth’ proces, de såkaldte viraler (Allen 2008, Scott 2009). Om end viral som begreb typisk knyttes til markedskommunikation, så kan brugergenererede p2p-videoer også spredes viralt. Disse p2p-videoer kan have populærkulturelle referencer og sprede sig over emner såsom reklameparodien, spoofs og mash ups (fx af filmtrailere) og video captures af spektakulære computerspilsoptrin. Et centralt spørgsmål bliver her, hvilke virkemidler de associerede værker benytter, i forhold til de værker de refererer til? (Fiske 1987, Genette 1997, Firat & Christensen 2005, Sperb & Balcerzak (ed.) 2009, Rasmussen & Christensen 2009) Ikke alle viraler er forankrede i markedsføring eller populærkulturen, men er udsprunget af intimsfæreoverskridelser, hvor det private, ubevogtede øjeblik udstilles. Om dette medfører en øget selvdisciplinering i visse kulturer, er et andet centralt spørgsmål (Foucault 1991). Helt centralt er også det fundamentale spørgsmål om, hvad der gør bestemte videoer til viraler? Er det en bestemt subversiv oplevelse? (Grodal 1997, Hansen 2003) En tendens der kan iagttages på de brugergenererede databaser er, at dele af kommunikationen omkring enkelte videoer ikke længere kun foregår gennem verbalsproglige kommentarer, men i stigende grad i form af nye videoer – audiovisuel kommunikation kommenteres audiovisuelt, hvor en bestemt form er den brugerskabte genfortolkning, parodi eller pastiche. Som det også omtales af Jenkins et al. (Jenkins et al. 2009), så fordrer dette et øget kompetencekrav i forhold til at navigere i relation til de enkelte videoers oprigtighed og troværdighed (Bolter 2007). Dette bliver specielt relevant når p2p-videoerne bliver kontekst for journalistens arbejde. Når borgere både afkoder og omkoder nyhedsprodukter og når nyhedsforbruget ser ud til at skifte fra at være kulturel kapital, hvor man orienterer sig for at blive klogere end andre, til at være social kapital, hvor det bliver vigtigt at sikre, at ens netværk også får set bestemte nyheder – nyhedsformidling bliver et kollaborativt projekt, så får nyhedsmedierne nye roller, men hvilke og hvordan skal de håndteres? Netværket nuværende forskningsspørgsmål forholder sig, som det fremgår af ovenstående, til fire overordnede men indbyrdes afhængige tilgange, der alle fokuserer på brugen af audiovisuel kommunikation på nettet (se nedenfor). Som det også fremgår af de fire tilgange, så udfolder netværkets diskussioner sig både på grundlæggende teoretiske og analytiske niveauer, men forsøger samtidig at indplacere disse diskussioner i konkrete praksisser og situationer. • p2p-videoer som æstetisk fænomen. Et metaperspektiv og en genrematrice • p2p-videoer som en dialogisk relation, brugergenererede, identitetsskabende, kulturskabende • p2p-videoer som et viralt og herunder strategisk og markedskommunikativt fænomen • p2p-videoer som nyhedsmedie og journalistisk metode. Netværket benytter sig således af et bredt spektrum af humanistiske teorier og metoder. Både æstetiske, sociologiske og psykologiske teorier bliver bragt i spil, såvel som æstetiske analyser, empiriske undersøgelser og psykologiske modeller udfolder sig. Netværket vil således få stor betydning for den fremtidige specialiserede undersøgelse af de forskellige fænomener på nettet i kraft af sit fokus på enkeltfænoment, der belyses med forskellige teorier og metoder. Det er påkrævet at internetfænomener undersøges for deres egenart og udskilles fra den store generelle iagttagelse af internettet som ét fænomen, der så belyses med inddragelse af én teori og/eller metode. Netværkets forskningsuddannelsesmæssige betydning Netværket består af forskere på både lektor, adjunkt og Ph.d.-niveau. Netværkets målsætning er, som nævnt, at udmønte et kollektivt forskningsprojekt med videreførelse af de eksisterende Ph.d. – studerende i tilknyttede post. doc. stillinger. Netværket har ligeledes kontakt til en navngiven potentiel Ph.d.-studerende (se endvidere ansøgningsskema). Aktiviteter og milepæle Netværket vil i bevillingsperioden afholde to forskningsseminarer (sommer og efterår 2010) og et projektudviklingsseminar (januar 2011). Endvidere vil der blive oprettet en fælles hjemmeside i blogform (på engelsk), der skal gøre netværket og dets aktiviteter synligt for omverdenen Ledelse og organisering Netværket ansøges af Lektor Ole Ertløv Hansen, Aalborg Universitet (bevillingsansvarlig) og Lektor Lennard Højbjerg Hansen, Københavns Universitet (medansøger), hvortil der søges projektledelsesmidler. Netværket forankres på Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet. (11.360 tegn) Referencer: Aarseth, Espen. 2004: Genre Trouble: Narrativism and the Art of Simulation (in Harrington, Pat; Wardrip- Fruin, Noah. First Person: New Media as Story, Performance, and Game) MIT Press, Cambridge. Allen, Kevin, Viral Marketing 100 Success Secrets, Lightning Source, Milton Keynes 2008 Askehave, I., & Nielsen, A. E. (2005). Digital genres: a challenge to traditional genre theory. Information Technology & People, 18, 120-141. Benkler, Y. (2006). The Wealth of Networks. How social production transforms markets and freedom. New Haven: Yale University Press. Bolter, David. 2007: Digital Essentialism and the Mediation of the Real (in Philipsen, Heidi; Qvortrup, Lars. Moving Media Studies: Remediation Revisited). Samfundslitteratur Press, Frederiksberg. Bruns, A. (2008): Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to Produsage, New York: Peter Lang Burgess, Jean E. and Green, Joshua B. (2009): YouTube : online video and participatory culture. Digital Media & Society. Polity Press, Cambridge. Carlson, Marvin (1996) Performance: A critical introduction, Routledge, London Finnemann, N. O. (2005). Internettet i mediehistorisk perspektiv. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Firat, A. Fuat & Christensen, Lars Thøger (2005): Marketing Communications in a Postmodern World. In Kimmel, A. J. (ed.): Marketing Communication. New Approaches, Technologies, and Styles, Oxford University Press, pp. 215-235. Fiske, J. (1987). Television culture. London: Routledge. Foucault, Michel, Discipline and Punish: The Birth of the Prison, Penguin, Harmondsworth 1991 (1975) Genette, Gerard (1997): Paratext: Thresholds of Interpretation. Cambridge University Press.. Genette, G. (1997). Palimpsests: literature in the second degree (C. Newman & C. Doubinsky, Trans.). Lincoln: University of Nebraska Press. Giest, M. (2007) “The Rise of Clip Culture Online”, BBC News,http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4825140.stm, accessed May 23 2007 Gray, J., & Mittell, J. (2007). Speculation on Spoilers: Lost Fandom, Narrative Consumption and Rethinking Textuality. Particip@tions, 4(1). Gregersen, A. L. (2008). Core Cognition and Embodied Agency in Gaming. Unpublished PhD dissertation, University of Copenhagen, Copenhagen. Grodal, T. (1997): Moving Pictures, Clarendon Press, Oxford Hansen, O.E. (2003): Computerspil – engagement og oplevelse, PhD-afhandling, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet Hellmann, K.-U. (2010): “Prosumer Revisited: Zur Aktualität einer Debatte“ In Prosumer Revisited: Zur Aktualität einer Debatte. (Blättel-Mink & Hellmann ed.), VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden Højbjerg, Lennard: Stil i levende billeder _ teori og analyse (Forlaget Samfundslitteratur København 2010) Jenkins, H., Purushotma, R., Weigel, M., Clinton, K., Robieson, A. (2009): Confronting the Challenges of Participatory Culture. Media Education for the 21st Century. MIT Press Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. Where Old and New Media Collide New York: New York University Press. Kristensen, Jane og Jørgen Riber Christensen, Medietid 2.0, Dansklærerforeningens Forlag, Kbh. 2009 Manovich, L. (2001). The Language of New Media: MIT Press. Munt, Alex. 2007:“Feature Film: A ‘You Tube Narrative Model’?” in: http://flowtv.org/?p=472 Rasmussen Tove, & Lars Holmgaard Christensen 2009: “User-Generated Video and Intertextuality”: Paper præsenteret på ICA konferencen “Keywords in Communication”, Maj 21-25. Chicago Schollmeier, R. (2002): A Definition of Peer-to-Peer Networking for the Classification of Peer-to- Peer Architectures and Applications, Proceedings of the First International Conference on Peer-to- Peer Computing, IEEE 2002. Scott, David Meerman, The New Rules of Marketing and PR, John Wiley and Sons, 2009 Simanowski, Roberto, Digitale Medien in der Erlebnisgesellschaft, Rowohl, Reinbek bei Hamburg 2008 Sperb, J. & Balcerzak, S. (ed.) (2009): Cinephilia in the Age of Digital Reproduction, Wallflower Press Tapscott, Don, grown up digital, McGraw-Hill, NY 2009 Yates, J., & Orlikowski, W. J. (1992). Genres of Organizational Communication: A Structurational Approach to Studying Communication and Media. The Academy of Management Review, 17(2), 299-326. Bilag 2 CV og publikationsliste Ole Ertløv Hansen (310765) Lektor i Interaktive digitale medier (New Media), Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Ansættelser: 2007- Lektor, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet 2004-2007 Adjunkt, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet 2003-2004 Amanuensis, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet 2000-2003 Ph.d.-stipendiat Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet (VR Media lab) 1998-2000 Amanuensis Institut for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet 1998 Undervisningsassistent Institut for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet 1997-1998 Årsvikar i gymnasiet, Det frie Gymnasium, København Uddannelser 2008-2009 Forskeren som leder - ledelse af forskere, Diplomuddannelsen i Ledelse (9 ECTS) 2004 Tildeles Ph.d.-graden 1993-1996 Cand. mag. Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet 1990-1993 BA Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet 1986-1989 Studier ved Danmarks Tekniske Universitet Forskningsledelse & organisering: Leder af NordForsk netværket Nordic Game Research Network (2007-2010): www.ngrn.dk Forskningsorganisering: Nordic Game Research Network (2007) Netværksansøgning til NordForsk 2007 (bevilling: 900.000.- NOK) Projektperiode: oktober 2007- september 2010 Konstitueret leder og ansvarlig for ansøgningen: Ole Ertløv Hansen AAU (DK) Partnere: IT-U (DK), FPS University of Oslo (N), University of Tampere (SF), Blekinge Institute of Technology (S). Forskeruddannelsesprogram computer games/new media (2007) Samarbejde med henblik på ansøgning til Forsknings- og innovationsstyrelsen. Tilsagn om støtte fra IT-Vest (100.000.- kr.), blev dog aldrig udmøntet grundet intern uenighed i IT-Vest. Initiativ og ledelse: Espen Aarseth (IT-U) og Ole Ertløv Hansen (AAU) (bevillingsansvarlig) AMOK – netværk for audiovisuelle medier og kognition (2006) Netværksansøgning til FKK 2006 (fundet støtteværdig, men modtog ikke bevilling) Ledelse og ansøgning: Ole Ertløv Hansen (AAU), Christian Jantzen (AAU), Torben Grodal (KU) 17. nordiske medieforskerkonference Aalborg d. 11.-14. august 2005 Medstifter/nestleder af arbejdsgruppe 29 ’Computerspil’ FMKJ – forskerskolen for medier, kommunikation og journalistik (2001-2003) Har i perioden 07. 2001 til 03. 2003 haft sæde i nævnet for forskerskolen FMKJ (ph.d.-repræsentant) Peer Review: Conference board member & Peer reviewer on “The Philosophy of Computer Games 2009., conference in Oslo, Norway, on August 13-15, 2009. Peer reviewer on “The Philosophy of Computer Games 2008., conference in Potsdam, Germany, on May 8-10, 2008. Reviewer på tidsskriftet MedieKultur siden 2008 Netværk: Tilknyttet forskergruppen MÆRKK: http://www.kommunikation.aau.dk/markk/index.html Tilknyttet forskergruppen InDiMedia: www.indimedia.dk Er medlem af forskernetværket spilforskning.dk: www.spilforskning.dk Er medlem af SMID: www.smid.dk Hverv uden for Aalborg Universitet: Censor ved Afdeling for Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet siden 04. 2002 Advisory board member i udviklingsfirmaet ’Twilight – the Game’ 2005-2006 Har i perioden 07. 2001 til 03. 2003 haft sæde i nævnet for forskerskolen FMKJ Forskningsaktiviteter: Publikationer (fagfællebedømte seneste 4 år): Fantasy A Cognitive Approach. / Hansen, Ole Ertløv. I: Marvellous Fantasy. / red. Jørgen Riber Christensen. Aalborg Universitetsforlag, 2009. s. 221-230 Forskning: Bidrag til videnskabelig bog/antologi Billedets komposition. / Hansen, Ole Ertløv. I: Medie- og kommunikationsleksikon. / red. Søren Kolstrup ; Gunhild Agger ; Per Jauert ; Kim Schrøder. Samfundslitteratur, 2009. s. 50-52 Forskning: Encyklopædiartikel Psykologiske tilgange til billedanalyse. / Hansen, Ole Ertløv. I: Medie- og kommunikationsleksikon. / red. Søren Kolstrup ; Gunhild Agger ; Per Jauert ; Kim Schrøder. Samfundslitteratur, 2009. s. 431-432 Forskning: Encyklopædiartikel “Computerspillets interaktive dramaturgi” I: Peripeti. 2009 ; nr. 11, s. 55-66 Forskning: Artikel, peer reviewed Frans Märyä (2008): "An introduction to Game Studies" boganmeldelse In MedieKultur 46, 2009 “Simon Egenfeldt-Nielsen, Jonas Heide Smith, Susana Pajares Tosca: Understanding Video Games, Routledge 2008.” boganmeldelse In MedieKultur 45, 2008 ”Engagement, der skaber oplevelser – oplevelser der engagerer” In Jantzen, C. & Rasmussen, T. A.: Oplevelsesøkonomi. Vinkler på forbrug, Aalborg Universitetsforlag 2007 (s. 165-181) “Visual perception, motor action, and the video game experience.” Paper til "The Philosophy of Computer Games" An Interdisciplinary Conference, Reggio Emilia, Italy 25-27 January 2007 http://game.unimore.it/Papers/O_E_Hansen_Paper.pdf ”Mediebrugeren – en opgave for kognitionsforskningen”. In Jantzen, C. & Thellefsen, T. (ed.) Videnskabelig begrebsdannelse, Aalborg Universitetsforlag 2006 / ”To Become a ’Game Ego’ – On the phenomenological experience of being ’in game’” In Santorineos, M.: Gaming Realities – A challenge for digital culture, FOURNOS Centre for Digital Culture, Athens 2006 (s.40-45) Bilag 3 Curriculum vitæ + publikationsliste Lennard Højbjerg Hansen Lektor mag. art et exam. art Født 25.4.1951 Student, Stenhus Kostskole 1970 Fotograf ved Holbæk Amts Venstreblad 1969-70 Fotograf /freelance: Fremmedarbejderen, Politiken og omegnsaviser 1970-74 Exam. art. i Filmvidenskab 1972 Exam. art. i Filosofi 1977 Mag. art. i Filmvidenskab 1978 Undervisningsassistent i Filmvidenskab 1974-1980 Kursusleder i DR (redigeringsteknik) 1980 Ekstern lektor i Medievidenskab på Institut for Filmvidenskab 1980-84 Adjunkt i Mediepædagogik og Kommunikation på Statens Erhvervspædagogiske Læreruddannelse 1981-1986 Forlagsredaktør på Film 1968-1980 Politikens Forlag 1980. Lektor i audiovisuel formidling på Institut for Film- & Medievidenskab siden 1986. Kursusleder på Den Grafiske Højskole 1987-89. Konsulent for Direktoratet for Erhvervsuddannelserne, 1988 og 1990 - om indførelse af formidlingselementer på erhvervsskolerne i Danmark. Særligt medlem af konsistoriums (KU) formidlingsudvalg (1986-87) - som formidlingsmæssig konsulent på tv-serien Den nye arv (DR, 6 afs. a 40 min. 1988 (koordineret projekt mellem DR og KU) Konsulent for reklamebureauet RT, 1988, Den Danske Bank 1989 og 1990. Produktionskoordinator hos Jesper Koppel AV-production 1989. Kursusleder på Den Danske Reklameskole 1990 - Censor på Den Danske Reklameskole 1993 - Censor (Ph.d.-projekt) ved Ålborg Universitetscenter 1991. Censor (Ph.d.-projekt) ved Ålborg Universitetscenter 2001. Censor (Ph.d.-projekt) ved Ålborg Universitetscenter 2003. Kursusleder på Danmarks Journalisthøjskole 1991. Censor på Handelshøjskolen, Institut for Afsætningsøkonomi, 1991-1998 Særligt medlem af konsistoriums formidlingsudvalg (1992-93) som formidlingsmæssig konsulent på Københavns Universitets promotionvideo University of Copenhagen (1993) Konsulent (formidlingsopgaver) for Svane Medieservice 1992. Konsulent for Landsforeningen til Kiropraktikkens fremme 2000. Censor på Danmarks Lærerhøjskole, nu DPU 1997- Censor på ITU (2001-) Forskningsprojekter (interne og eksterne) Heltidsansat deltager i projektet TV 1952-1980, Statens Humanistiske Forskningsråd 1980-83. Leder af Det Danske Filminstituts børnefilmprojekt 1979-81. Leder af SELs projekt: Billeder i undervisningen 1982. Leder af SHFs forskningsprojekt: Skolebørns videoforbrug 1983-1984 Frikøbt forskningsdeltager under projektet Den billedeskabte virkelighed (1996-1999) Medlem af IT-forskernetværket 2005 – Medlem IKT-forskergruppen på Afdeling for Film- & Medievidenskab Medlem af Kognitionsgruppen på Afdeling for Film- & Medievidenskab Deltager på NECs og SCSMIs kongresser verden over med selvstændigt paper hver gang. Leder og arrangør (sammen med J. Riis og C. Tybjerg) SCSMIs verdenskongres på KUA 2008 Ledelse og administration: Medlem af studienævnet for filmvidenskab 1986 - 2002 Medlem af fakultetsstudienævnet og dets forretningsudvalg 1987-1988 Medlem af det Humanistiske Fakultetsråd 1987-1989 Formand for studienævnet for filmvidenskab 1989 -1993, 1994-1995 Medlem af Det Humanistiske Fakultets ph.d.-bedømmelsesudvalg 1997 Medlem af ph.d-bedømmelsesudvalg AUC (2002-2005) desuden såvel formand for og menigt medlem af adskillige KUA-interne og eksterne adjunkt og - lektor –bedømmelsesudvalg (på f.eks. Bibliotekshøjskolen, AUC, Handelskolen i København, IT-højskolen o.a.) Tillidshverv: Tillidsmandsuppleant på Institut for Film, TV og Kommunikation 1988- Udpeget (1986-88) af Rektor Ove Nathan som formand for bedømmelsesudvalget til Københavns Universitets og Danmarks Radios tv-serie: Den nye arv (DR 1988) Videnskabelige fokusområder: 1) Fortælleforhold i levende billeder, film, tv og internet 2) De levende billeders stil - Teori og analyse 3) Digitalt baseret kommunikation – web-usability, receptionsanalyse – sociale platforme på internettet Publikationsliste (udvalgte monografier og antologier, nummerering er fra den samlede publikationsliste)) 5. TV - analyse og teori (110 s.) C.A.Reitzels Forlag (1. udgave 1980, 2. udgave 1983) 8. 4 nye danske børnefilm - kunst eller formidling? (52 s.)(forskningsrapport) Det Danske Filminstitut 1981. 20. Film, TV og video (74 s.) DFE 1988 23. Reception af levende billeder (red.) Akademisk Forlag, 1. udgave 1989,1994 34. Fortælleteori I: Audiovisuel formidling (105 s.) Akademisk Forlag 1996. (2001) 35. Fortælleteori II: Musikvideoer og reklamefilm (101 s.) Akademisk Forlag 1996. (2000) 42. “A New Style in Television” (8 s), in The Visual Construction of Reality (Konference 1997/ in: Ib Bondebjerg (2000): Moving Images, Culture and the Mind. Luton Press 57. “Flow, Serialization and Television in Denmark”. Emergence Volume 11, 2. 2001 Los Angeles. 61. Style and Story (redaktør og bidragsyder med: ”Style: Segmentation and patterns” - til det internationale filmteoretiske værk med deltagelse af: David Bordwell, Edward Branigan, Joseph Anderson, Peter Larsen, Murray Smith, Peter Wuss, Ib Bondebjerg, Birger Langkjær og Casper Tybjerg) 2003. 68. European Film and Media Culture (red. Sammen med Henrik Søndergaard) Northern Light 2005 (2006) 77. De levende billeders stil – teori og analyse ( (250 sider) under publ. Forlaget Samfundslitteratur) 2010. 80. Style Analysis (250 s) (under redigering og til udgivelse 2011).