Mental illbeing among adolescents - performance structures and social pathologies

Projektdetaljer

Beskrivelse

For the past decade, mental ill-being among adolescents in most European countries has drastically increased. Ill-being and psychiatric disorders often co-exist but the increase in il l-being can be observed throughout the adolescent generation and in a much larger scale than the share of adolescents with psychiatric disorders. Existing research points out that social factors can determine whether adolescents with psychiatric disorders experience ill-being, and whether adolescents without preexisting disorders develop symptoms of ill-being, but these factors cannot explain the recent increase in ill-being. Instead, researcher suggest that changed performance structure around adolescent life play a central role. Through extensive qualitative data this project investigates how mental ill-being is manifested in adolescent life and how can we theoretically understand the relationship between individual pathologies and performance structures within the education system and beyond?

Lægmandssprog

I mere end et årti er mistrivslen hos unge vokset betydeligt, og undersøgelser peger på, at knap halvdelen af de 16-24årige nu oplever sig stressede i betydelig grad, mens knap en tredjedel mistrives. Samtidig henvises stadig flere unge til udredning og behandling i psykiatrien. I debatten om unge og mistrivsel fremsættes flere forskellige bud på, hvorfor ungdomsgenerationen ser ud til at have det markant dårligere mentalt end tidligere. De forskellige bud spænder over, at et øget fokus på mentalt helbred og diagnoser er medvirkende til at mistrivslen hyppigere diagnosticeres, over ’perfekthedskultur’ og til en øget præstationsorientering i uddannelsessystemet og ungdomslivet generelt. Vores viden er dog begrænset. Den eksisterende forskning indikerer dog, at særligt et øget præstationspres på unge og omring ungdomslivet spiller en central rolle for udviklingen. Meget tyder på, at der er tale om forskellige former for præstationspres i forskellige situationer, og at vi derfor er nødt til at nuancere begrebet ’præstationspres’. Gruppen af unge er heterogen og vi ved meget lidt om, hvordan forskellige unge trives og mistrives, og hvordan de reagerer på præstationskrav. Projektet undersøger hvordan mistrivslen kommer til udtryk hos de unge og hvilken rolle forskellige former for præstationspres har i udvikling af mistrivsel. Projektet giver en teoretisk forståelse af forskellige former for mistrivsel hos unge, og hvordan præstationspres påvirker denne mistrivsel.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/02/202431/12/2026