Dannelse, aktuelle uddannelsesrelaterede problemstillinger og frisættelsen af eksistentiel mening og vilde udviklingsprocesser

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragUndervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

Oplæg ved Nordjyske Gymnasiers Akademi, regionaldag på Hasseris Gymnasium, for elever og undervisere.

Dannelsesbegrebet har mange betydninger igennem historien – et af dem er at agere som et begreb med et kritisk potentiale, som gør det muligt at tematisere de – aktuelt set - oversete spørgsmål og de største spørgsmål inden for en kontekst såsom gymnasieskolen eller et universitetsstudie. Oplægget vil berøre dannelsesbegrebet hos Gadamer, aktuelle problemstillinger såsom overdreven målorientering og karakterfokusering hos studerende, opfattelsen af videnskabelighed på en nuanceret måde, tilegnelsen af en videnskabelig kultur, og endelig spørgsmålet om eksistentiel mening som studerende, herunder det radikale projektarbejdes potentialer som det praktiseres på AAU.
Periode4 okt. 2019
Sted for afholdelseNordjyske Gymnasiers Akademi, Danmark