Datalogisk tænkning i et pædagogisk og didaktisk perspektiv

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Teknologiforståelse bliver afprøvet i en række skoler, hvor lærere med kort forberedelse og uden egentlig uddannelse i faget skal varetage den nye faglighed. Og selv om lærerne ikke har formel uddannelse i dette fag, så har de kompetencer fra andre fag som medbestemmer hvordan de forstår faget. Men det til trods står lærerne i en kompleks undervisningssituation, hvor forudindtagelser og improvisation hurtigt kan fylde en del.

Oplægget forholder sig til den pædagogiske og didaktiske udfordring undervisere står i, når de sætter datalogisk tænkning på dagsordenen. Disse udfordringer omfatter kompleksiteten, faglighed, fordomme om elevers interesser og kompetencer herunder især hvilken rolle køn spiller i faget.

Oplægget skitserer også strategier til at imødekomme disse udfordringer.
Periode5 nov. 2019
BegivenhedstitelICILS 2018: Hvad kan skoleelever med IT og digitale teknologier? Og hvordan kommer vi videre?
BegivenhedstypeKonference
PlaceringKøbenhavn, DanmarkVis på kort