Det gode ældreliv på landet

• Maria Quvang Harck Vestergaard (Deltager)

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar, udstilling eller lignende

Starens Byggeforskningsinstitut og Dansk Byplanlaboratorium inviterer dig hermed til workshop, der skal inspirere til samlede løsninger på boligforhold, befordring og dagligvareforsyning for ældre i yderområderne. Vi inviterer 10 – 15 særligt udvalgte personer og du er en af dem. Workshoppen er den første i en række på i alt 4 workshops og er en del af projektet Innovativ service og ældres vilkår, hvor vi vil prøve at komme med bud på udfordringen om, at andelen af ældre især i yderområderne øges samtidig med at serviceudbud og dagligvareforsyning indskrænkes i de mindre byer og landsbyer. Projektet har til formål at udvikle ideer til at skabe sammenhæng mellem ældres bosætning og behov for servicetilbud især dagligvareforsyning samt behov for transport og befordring. Vi ønsker her at bringe fire forsknings- og vidensfelter i spil – nemlig 1) ældres bosætning og boligforhold, 2) frivillighed og ældre som ressource, 3) mobilitet, transport, it-løsninger og befordring samt 4) udvikling af detailhandel og multifunktionelle servicecentre, for at afdække ældres muligheder for dels at blive i egen bolig, og dels for at deltage aktivt i udviklingen i deres bosætningsområde. I den første workshop har vi fokus på viden repræsenteret af forskningsinstitutioner og ældreorganisationer. Vi har sendt invitationen til en mindre gruppe af videnspersoner, deriblandt dig. Vi håber, at du kan se ideen i at bringe forskellige aktører på banen for at finde innovative løsninger.
Periode14 maj 2012
BegivenhedstypeWorkshop