Beskrivelse
Når man i professionelle fremmedsprogspædagogiske sammenhænge skal sammensætte forløb i litteraturundervisning (som man fx skal ifølge læreplanen for Engelsk på A-niveau på gymnasierne), står man over for en række dilemmaer. Skal man vælge en kronologisk rækkefølge (lave 'gammeldags' litteraturhistorie), eller skal fokus være på genresammenhænge eller -forskelle, eller skal man forsøge en tematisk approach (der så kan ende med at blive temmelig ahistorisk)?
Dette kursus giver et bud på hvordan man kan gentænke et forløb i engelsksproget litteratur, hvor man bevarer en litteraturhistorisk progression, men samtidig rekontekstualiserer de udvalgte punktnedslag i litteraturhistorien gennem en kulturel tekstlæsning.
Vores teoretiske ramme er ideen om en kulturel tekstlæsning, hvor alle tekster ses som kulturelle udsagn der må læses ind i deres samtids idéfundament, og hvor på den anden side alle kulturelle, politiske og ideologiske positioner sætter sig tekstuelle spor, således at man derfor bedst kan undervise i kulturstudier gennem litterære og andre tidstypiske tekster.
Vi demonstrerer metoden ved at tilbyde en re-vision af den engelsksprogede litteratur fra Shakespeare til Modernismen i 1920erne, afsluttende med en perspektivering af den postmoderne periode der følger efter. Undervejs giver vi eksempler på nærlæsninger af Renæssancen og Romantikkens digtere, horror-prosa og den gotiske tradition, fiktion fra den viktorianske periode, og den moderne roman. Der læses både britiske, amerikanske og transatlantiske tekster.
Periode | 21 aug. 2008 |
---|---|
Begivenhedstitel | livslang læring 2008 |
Begivenhedstype | Konference |
Arrangør | |
Placering | Aaalborg Universitet, DanmarkVis på kort |