From Shakespeare to Nella Larsen: literary history as part of foreign language teaching

  • Lene Yding Pedersen (Foredragsholder)

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

    Beskrivelse

     

    Når man i professionelle fremmedsprogspædagogiske sammenhænge skal sammensætte forløb i litteraturundervisning (som man fx skal ifølge læreplanen for Engelsk på A-niveau på gymnasierne), står man over for en række dilemmaer. Skal man vælge en kronologisk rækkefølge (lave 'gammeldags' litteraturhistorie), eller skal fokus være på genresammenhænge eller -forskelle, eller skal man forsøge en tematisk approach (der så kan ende med at blive temmelig ahistorisk)?

     

    Dette kursus giver et bud på hvordan man kan gentænke et forløb i engelsksproget litteratur, hvor man bevarer en litteraturhistorisk progression, men samtidig rekontekstualiserer de udvalgte punktnedslag i litteraturhistorien gennem en kulturel tekstlæsning.

     

    Vores teoretiske ramme er ideen om en kulturel tekstlæsning, hvor alle tekster ses som kulturelle udsagn der må læses ind i deres samtids idéfundament, og hvor på den anden side alle kulturelle, politiske og ideologiske positioner sætter sig tekstuelle spor, således at man derfor bedst kan undervise i kulturstudier gennem litterære og andre tidstypiske tekster.

     

    Vi demonstrerer metoden ved at tilbyde en re-vision af den engelsksprogede litteratur fra Shakespeare til Modernismen i 1920erne, afsluttende med en perspektivering af den postmoderne periode der følger efter. Undervejs giver vi eksempler på nærlæsninger af Renæssancen og Romantikkens digtere, horror-prosa og den gotiske tradition, fiktion fra den viktorianske periode, og den moderne roman. Der læses både britiske, amerikanske og transatlantiske tekster.

    Periode21 aug. 2008
    Begivenhedstitellivslang læring 2008
    BegivenhedstypeKonference
    Arrangør
    PlaceringAaalborg Universitet, DanmarkVis på kort