Hvorfor er evidensen vigtig når vi taler maddannelse, læring og sundhed i børns foodscapes?: Indlæg på “Innovation, læring, bæredygtighed og handlekompetence”.

• Bent Egberg Mikkelsen (Foredragsholder)

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Hvorfor er AAU med når skolemaden på Nymarkskolen skal udvikles. Og er universitet ikke bare med til at gøre det hele lidt mere langsommeligt og langtrukkent med deres evige snak om teorier og evidens. Tværtimod. For det første er LOMA langt langt mere end blot simpel bespisning. I modsætning til andre skoler der i mange tilfælde vælger den nemme løsning med færdigmad I flamingokasser så er LOMA et godt eksempel på en løsning som vi forskere omtaler som meningsfulde og sammenhængende foodscapes. De omfatter nemlig ikke bare maden, men den læring, det sundhedspotentiale og den sociale innovation som mad, indkøb, planlægning, servering og spisning kan føre med sig hvis den gribes an på den rigtige måde. Så når Nymarkskolen i Svendborg for et par år siden skitserede de første planer om at etablere en kantine og et produktionskøkken hvor eleverne skal indgå i madproduktionen og hvor eleverne med udgangspunkt i begrebet maddannelse skulle indgå i pædagogiske og didaktiske forløb omkring dette, ja så lyttede vi meget intenst. Ikke mindst min kollega Dorte Ruge, der er PhD studerende var hurtig til at gribe chancen for at få koblet forskningen på. På AAU-MENU er vi dybt involveret I forskning om mad og spisning på skolen og ved hvor vigtig evidens og grundige protokoller for forskning og eveluering er. Derfor kunne vi osse se at at de med LOMA ideen kunne skabes noget afgørende nyt. En tilgang der bygger på principperne om et Whole School Approach og som pointerer betydningen ikke bare af sund mad men I ligeså høj grad læringen om denne. Vi har været meget glade for det samarbejde som Svendborg Kommune, Nymarkskolen har inviteret AAU-MENU og UCL til. Vi tror at afgørende innovationer har større chancer for at udvikles og lykkes når de skabes i partnerskaber. Som deltager i international netværk som EUPHA, FOODLINKS og COST actions som fx den der drejer sig om Urban Gardening vil vi henvise til LOMA der jo osse allerede har vakt international interesse og vi er lidt stolte af at vi I dag osse har en repræsentant for Universitetet i Barcelona som driver på med forskning om børns madpraksis og –virkelighed I skolen – den nye forskning der ofte referes til som foodscape studier. Vi tror at LOMA har store muligheder for at kunne sætte standarden for fremtidens madpralsis på skolen især når vi taler maddannelse, læring og sundhed i børns foodscapes.
Derfor vil jeg ønske kommunen og skolen et stort tillykke med LOMA og vi serf rem til et spændende videre samarbejde
Periode21 okt. 2013
Sted for afholdelseUnknown External Organisation