Kan der være sammenhæng mellem læsevanskeligheder og matematikvanskeligheder?

  • Lene Østergaard Johansen (Foredragsholder)

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

    Beskrivelse

    Kan der være sammenhæng mellem læsevanskeligheder og matematikvanskeligheder?
     
    Ifølge svenske forskere har en undersøgelse vist, at ca. 12% af en elevårgang har vanskeligheder  med både læsning og matematik. Der er ikke lavet tilsvarende undersøgelser i Danmark. Men en analyse, jeg har foretaget, af de danske resultater fra OECD undersøgelsen "Second International Adult Literacy Survey" viser, at 92% af den gruppe, der ifølge OECD har utilstrækkelige regnefærdigheder til at klare sig i nutidens og fremtidens samfund, også har utilstrækkelige læsefærdigheder.
    I mit oplæg vil jeg præsentere resultater fra forskningen inden for dette felt (med vægt på de nordiske forskere) - illustreret med eksempler på sammenhænge mellem læsevanskeligheder og regnevanskeligheder.

    Emneord: Matematikvanskeligheder, Læsevanskeligheder, Ordblinde, dyskalkuli
    Periode7 jun. 2007
    BegivenhedstitelKonference for ordblindeundervisere
    BegivenhedstypeKonference
    ArrangørUndervisningsministeriet
    PlaceringBredsten, Vejle, DanmarkVis på kort

    Emneord

    • Matematikvanskeligheder
    • Læsevanskeligheder
    • Ordblinde
    • dyskalkuli