Adgangskravene til gymnasiet har længe været et emne for debat og forskellige politiske tiltag, og drøftes nu igen. På den ene side har regeringen - og senest gymnasierektorerne - været bannerførere for et synspunkt om, at for mange unge vælger en gymnasial uddannelse efter folkeskolen og samtidig at for mange opnår adgang til gymnasiet. De har derfor fremsat forslag til, hvordan optaget kan reduceres, og i den forbindelse synes forslag om en ufravigelig minimumskarakter på 5 at stå centralt. På den anden side påpeger andre – senest gymnasieeleverne - den sociale skævhed, der fremdeles er fremherskende i optaget til netop de gymnasiale uddannelser, og at det er et problem i forhold til demokrati og lighed.
Periode24 maj 2023

Emneord