Kognition & Paedagogik (Tidsskrift)

Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelseRedaktør af tidsskriftForskning

SOSU-uddannelserne, der er Danmarks største erhvervsuddannelse er netop fyldt 30 år. SOSU-uddannelsesområdets betydning stiger i disse år. Det skyldes flere forhold. For det første ser vi et stigende behov for uddannede medarbejdere inden for pleje- og omsorgssektoren. For det andet stiger kompleksiteten i fagets kerneopgave. Det smitter af på de komplekse kompetencebehov, som uddannelserne skal honorere. Samtidig ses en tiltagende kompleksitet i elevmålgruppen, som kalder på en stærk pædagogisk og didaktisk praksis. Samlet set står vi med en situation, hvor der er behov for øget forskning på SOSU-uddannelserne. Med dette temanummer ønsker vi derfor at sætte fokus på nogle af de mange aspekter af læring og uddannelse, der er relevante at undersøge i SOSU-uddannelsernes praksis. Temaredaktør: Micki Sonne Kaa Sunesen og Anne-Birgitte Nyhus Rohwedder (gæsteredaktør)
Periode1 mar. 2022
Type af tidsskriftTidsskrift