Konceptualisering af unges og forældres inddragelse i socialt myndighedsarbejde

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Beskrivelse

I det sociale myndighedsarbejde med børn og forældre kræver bedre beslutninger inddragelse af deres perspektiver, som en grundlæggende forudsætning for at sikre deres rettigheder. Der er en stigende tendens til at børn og forældres retsstilling bliver betragtet som hinandens modsætninger. Udgangspunktet i familiearbejdet er, at deres retsstilling snarere er hinandens forudsætninger. Der er behov for at respektere familien og analysere deres problemstillinger ud fra et helhedsperspektiv, hvilket kræver inddragelse af både barnet og forældre.
Formålet med oplægget er at bidrage til en nuancering og konceptualisering af begrebet 'inddragelse' og relatere det til socialt arbejdes praksis. Dette med baggrund i et indledende litteraturstudie og ph.d.- afhandling, der undersøger: ”Hvordan unge og forældre oplever sig inddraget i socialt myndighedsarbejde?”. På baggrund af litteraturstudiet præsenteres teoretiske bud på hvordan inddragelse kan konceptualiseres. Projektets metodiske tilgang er kvalitativt med fokus på hvordan børn og forældre oplever sig inddraget og hvordan muligheder og udfordringer opstår.
Foreløbige fund er, at praktikere arbejder forskelligt med inddragelse (Biljeveld et. al 2015; Berrick et al. 2015). Få teoretiske definitioner indeholder reelle bud på hvordan inddragelsen bør finde sted for at være i overensstemmelse med den nationale lovgivning eller Børnekonventionen (eksempelvis Shier 2001). Konferencebidraget ønskes at inspirere og udfordre den kreative proces i afhandlingen med teoretiseringen af inddragelse af børn og familier.
Der ønskes en diskussion af: ”Hvordan kan inddragelse konceptualiseres?”. Der er behov for inspiration fra brugere (børn og forældre), praktikere og forskere i den tidlige forskningsproces for at sikre en reel inddragelse. Børnekonventionen har både fokus på inddragelse (art. 12) og beskyttelse (art 3) af barnet. En af udfordringer for sådan en teoretisk konceptualisering kan med inspiration fra Archard og Skiveness (2009) tage udgangspunkt i en diskussion af: ”Hvordan forholdet mellem inddragelse og beskyttelse bør balanceres?”.
Periode13 maj 2022
BegivenhedstitelNordisk konferanse om brukermedvirkning i helse- og velferdssektoren: Sammen om medvirkning - en møteplass for brukerene, praksisfelt, utdanning og forskning
BegivenhedstypeKonference
PlaceringNorgeVis på kort
Grad af anerkendelseInternational

Emneord

  • Inddragelse
  • engagement
  • Children
  • municipal administration