Kulturel Intelligens: et middel til at bygge bro mellem kulturforskelle i virksomheden

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

    Beskrivelse

    I 2007 introducerede Elisabeth Plum begrebet kulturel intelligens (KI) i bogen af samme navn og tog dermed hul på debatten om, hvordan vi håndterer kulturmøder i arbejdslivet bedst muligt. Kulturmøder skal i den forbindelse forstås bredt - som når organisationer fusionerer, når man skal integrere udenlandske ansatte, når man ønsker større mangfoldighed i virksomheden (ansatte med forskellig alder, fag, arbejdsmarkedskendskab, uddannelse, køn, familiemæssig/etnisk baggrund osv.).

    Formålet med dette oplæg er - med udgangspunkt i begrebet Kulturel Intelligens - at diskutere, hvordan man via KI's tre dimensioner: interkulturelt engagement, kulturforståelse og interkulturel kommunikation kvalificerer kulturmødet og skaber større interkulturel forståelse i den mangfoldige, multikulturelle virksomhed. I denne diskussion vil vi inddrage praktiske eksempler fra vores undersøgelser i en dansk virksomhed, der opererer på det globale marked. Eksemplerne anskueliggør betydningen af nationalkulturelle forskelle i det daglige (sam)arbejde og viser samtidig også, at f.eks. individuelle og uddannelsesmæssige forskelle har afgørende betydning for, hvordan samarbejdet opleves.


    Emneord: kulturel intelligens, mangfoldighed, interkulturel kommunikation, virksomhed
    Periode6 nov. 2008
    Begivenhedstitel"Kulturel Intelligens" - ikke kun for de kloge!
    BegivenhedstypeKonference
    KonferencenummerÅrsmøde
    ArrangørDet Midtjyske Netværk
    PlaceringRy, DanmarkVis på kort

    Emneord

    • kulturel intelligens
    • mangfoldighed
    • interkulturel kommunikation
    • virksomhed