Praksislæring i en fagkultur

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Beskrivelse

I dette oplæg præsenterer Kjær nogle af de forskellige forståelser af praksis, sygeplejestuderende ser, når de står som novicer i en ny fagkultur. Med udgangspunkt i analyse af empiriske videooptagelser (multimodal diskursanalyse) fra forskellige afdelinger og interviews (diskurspsykologi) viser hun, hvordan både den studerende forstår sig selv og sin ageren i en ny fagkultur og tillige, hvordan den kliniske vejleder forstår sig selv – og hvad hun forventer af de studerende. I oplægget viser Kjær, hvorledes både kvalitative udsagn samt videoetnografisk data sammen tegner et billede af en studerende, der er både rummer 1) nysgerrigt initiativ - og 2) er fyldt op og går hjem. Oplægget lægger op til en dobbelthed i både at ’gøre det man kan’ og ’ikke kunne slå til’ og lægger op til en diskussion om, hvor fokus er i forhold til fremtidig uddannelse af sygeplejersker.
Periode26 mar. 2020
BegivenhedstitelPÅ TVÆRS: Klinisk uddannelse nu og i fremtiden - Læreprocesser i klinisk sygeplejeuddannelse. Viden og erfaring fra projektet PÅ TVÆRS
BegivenhedstypeKonference
PlaceringKøbenhavn, DanmarkVis på kort
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • Sygeplejestuderende
  • Læring
  • Praksisforskning
  • Uddannelse
  • Diskurs og sundhed