Sindsygt sociale medier: Informalisering, frirum og forstyrrelse i unges brug af sociale medier

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Beskrivelse

Voksne siger gerne, at unge er meget bedre til at bruge nye medier, end de voksne selv er. Men hvad vil det sige at vokse op med sociale medier, og hvordan er disse medier anderledes end de medier, som hjalp unge til at have det sjovt og med at kommunikere før der var noget der hed Facebook, Snapchat, Instagram og Youtube? Europæisk forskning har tradition for både at være kritisk men også åben overfor de ting, som unge vælger at bruge nye medier til. I et sådan perspektiv er de sociale medier en mulighed for at deltage i en kommunikation, som både kan være oplysende, underholdende og i nogle tilfælde direkte frigørende. Der er imidlertid træk ved nye medier, som de sociale, der selv for oplyste unge kan være svære at vænne sig til. For det første at intet glemmes eller slettes i sociale medier. At sociale medier er gratis skyldes, at unge (og voksne for den sags skyld), betaler med sine profil- og opdateringsinformationer, der ikke mindst har værdi på 'opmærksomhedsmarkedet'. For det andet er der i amerikanske studier argumenteret for, at sociale medier på den ene side lover, at vi kan være mere autentiske overfor hinanden (fordi mere personlig information giver andre kendskab til dig), samtidig med at den profilbaserede kommunikation netop skærper en mere strategisk bevidst kommunikation (fordi sociale medier som et spejl påkalder sig refleksiv opmærksomhed). Med sociale medier er 'real' og 'fake' et makkerpar, som unge er nødt til at forholde sig til. Kan man fx være venner med sine forældre, eller med sine lærere? Endelig har amerikansk sociologisk markedsforskning peget på, at sociale medier har bidraget til at skabe en helt ny diagnose for at være 'afhængig'. Denne lidelse betegnes F.O.M.O. - Fear of Missing Out. Men spørgsmålet er, hvem der reelt er ængstelige i spillet om de unge og de sociale medier. Aftenens foredrag kommer med nogle svar, der ikke behøver at blive 'liket'!
Periode20 nov. 2013
Sted for afholdelseUnknown External Organisation

Emneord

  • FOMO
  • Opdateringsængstelse
  • sociale medier
  • mediefrirum
  • unge
  • informalisering