Skolemijö: Skolen finder sted

Kirkeby, I. M. (Foredragsholder)

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Beskrivelse

Samspil mellem pædagogik og arkitektur - mellem børn og rum
Hvad er det egentlig, skolebygningen "kan" i forhold til det, vi synes, børnene skal lære? Og hvilke muligheder har arkitekter for gennem design at udforme skolens bygninger, så de på en positiv måde påvirker de valg, lærere og elever træffer i forbindelse med undervisningen?
Det er Inge-Mette Kirkebys opfattelse, at skolebygninger medvirker i de billeder, opfattelser og kompetencer, børnene udvikler med betydning for deres liv på lang sigt. Skolebygningen ses således ikke som en neutral ramme om det, der sker i skolen, men som en medaktør, der uafladeligt griber ind i og påvirker skoledagen. Forholdet mellem bygninger og brugere anskues som et samspil. Da dette samspil er uhyre mangfoldigt og komplekst, vil det i forelæsningen blive underopdelt i fem mindre "rum", der dels diskuteres i forhold til pædagogik, dels illustreres gennem mange konkrete eksempler på fysisk udformning. De fem rum er: Det sociale rum, handlingens rum, det adfærdsregulerende rum, det betydningsbærende rum og det stemte rum.

Emneord: skolebygninger, pædagogik, samspil, arkitektur, designteori, designgreb
Periode31 okt. 2007
Begivenhedstitel<strong>Samspil mellem pædagogik og arkitektur - mellem børn og rum</strong>
BegivenhedstypeKonference
PlaceringGöteborg, Sverige

Emneord

  • skolebygninger, pædagogik, samspil, arkitektur, designteori, designgreb