Tiltrædelsesforelæsning som professor i Bæredygtigt Byggeri: ’Buildings role in the climate crisis – status, possibilities and need’

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

I vores del af verden opholder mennesker sig omkring 90% af tiden inde i bygninger. I Europa er 8% af vores arbejdskraft tilknyttet byggeriet. Ligeledes anvender byggeriet 40% af vores energi, 40% af vores materialer, 33% af vores vandressourcer og tilskrives 30% af vores affald. På verdensplan tilskrives 40% af de samlede klimapåvirkninger byggeriet, hvor byggeriets klimapåvirkninger er estimeret til at udgøre 30% i Danmark. Hvis vi ønsker et mere bæredygtigt samfund, og at vi opnår vores klimamål, så spiller byggeriet en afgørende rolle. Derfor er udvikling af viden, uddannelse og værktøjer, der kan fremme bæredygtigt byggeri med lavere klimapåvirkninger, afgørende for den grønne omstilling.

På BUILD har vi arbejdet intensivt med udvikling og læring af livscyklusvurderinger (LCA ) i byggeriet i Danmark i et årti. Vi har nu blandt nogle af de første lande i verden fået krav til CO2-loft på nybyggeri, som træder i kraft i januar 2023. Disse krav tager afsæt i anvendelsen af brancheværktøjet LCAbyg og de analyser på bygningers klimapåvirkning, som Harpa har stået i spidsen for at udvikle og forske i her på instituttet.

Den 6. august kom endnu en alarmerende rapport fra FN’s klimapanel IPCC, som endnu en gang viser, at der skal mere drastiske tiltag til, hvis vi skal undgå de værste globale klimakatastrofer. Selvom vi i Danmark er frontløbere, når det kommer til klimakrav i byggeriet, så må vi stille os selv spørgsmålet; gør vi nok? Og hvilken fremtid er det byggeriet ser ind i, hvis vi skal opnå vores klimamål?

Dette arbejde er omdrejningspunktet for tiltrædelsesforelæsningen ’Buildings role in the climate crisis – status, possibilities and need’, som vil give indblik i Harpa Birgisdottirs forskning, men som også vil pege på, hvor feltet skal bevæge sig hen for at kunne løse nogle af fremtidens udfordringer.

Efter forelæsningen vil der være et indlæg fra den islandske forfatter Andri Snær Magnason, som er nomineret til Nordisk Råds litteraturpris 2021 for sin bog ”Om tiden og vandet”.

Forelæsningen holdes på engelsk.

PROGRAM:
14:00 – 15:15 Tiltrædelsesforelæsning ved professor Harpa Birgisdottir og indlæg fra forfatter Andri Snær Magnason
15:15 Reception ved auditoriet
Periode29 sep. 2021