Visual Comfort: Glare from Windows: 11120 Daylight in buildings

• Jens Christoffersen (Andet)

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragUndervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

Overordnede kursusmål: At sætte deltagerne i stand til at designe rum- og facadeløsninger med hensyn til Bygningsreglementets og brugernes krav til dagslysforholdene i bygninger. Målet er at kunne beregne dagslysforholdene (dagslysfaktoren, dagslysfordelingen og blændingsforhold) for forskellige udformninger og lystekniske egenskaber af rum, vinduer, solafskærmninger og dagslysdirigerende komponenter. Beregningerne skal vise dagslysforholdene i rum under forskellige vejrforhold og indstillinger af solafskærmninger og dagslysdirigerende komponenter. Ved simulering af samspillet mellem den dynamiske sol- og lystransmittans gennem vinduessystemet og behovet for elektrisk belysning og køling kan løsningerne optimeres med hensyn til at opnå gode dagslysforhold og lave energiforbrug.
    Emneord: blænding, EvalGlare, Visuel komfort

Gæsterforelæsning baseret på Evaluation methods and development of a new glare prediction model for daylight environments with the use of CCD cameras. / Christoffersen, Jens. I: Energy and Buildings. 2006 ; vol. 38, nr. 7, s. 743-757
    Periode21 sep. 2007
    Sted for afholdelseTechnical University of Denmark, Danmark