Årsagen til forældres blokader er kompleks

De fleste af landets børnehaver og vuggestuer er åbnet igen efter de mange blokader og arbejdsnedlæggelser. I Århus har pædagogerne dog først tænkt sig at gå på arbejde igen i næste uge (41). De københavnske pædagoger vil gerne genoptage arbejdet, men det nytter ikke, da forældrene blokerer en stor del af institutionerne. Årsagen til at folk aktionærer er meget kompleks. Det mener lektor og samfundsforsker ved Aalborg Universitet, Johannes Andersen. Han siger, at der er nogen, der er vant til at protestere, når noget sker, men at det, der grundlæggende sker, er, at en stor del af danskerne ikke længere tror på de forestillinger omkring velfærdsstaten, som regeringen har fremlagt. Forældrene synes, at de kommer til kort, når de afleverer deres børn på institutionerne. Han understreger, at vi er vidne til en form for nedsmeltning, da ingen kan forklare, hvad der sker for øjeblikket.
    Periode4 okt. 2006

• TitelDe fleste børnehaver og vuggestuer er genåbnet (kl. 12.04):06