Ældre arbejdsløse søger færre job

En ny undersøgelse fra Socialforskningsinstituttet viser, at ledige mellem 55 og 59 år søger markant færre job end de yngre arbejdsløse. Sekretariatschef Torben D. Jensen fra A-kassernes Samvirke forklarer det med, at de ældre er sværere at motivere. De ældre mener ikke, at der er brug for dem på arbejdsmarkedet, og derfor søger de ikke stillingerne i lige så høj grad. Adjunkt Christian Albrekt Larsen fra Aalborg Universitet, som tidligere har undersøgt, hvor aktivt jobsøgende forskellige aldersgrupper er, mener, at det er blevet lettere for de 55-årige at komme i arbejde, end det var tilfældet tidligere, men den økonomiske gulerod ved at komme i arbejde er ikke så stor for de ældre ledige.
    Periode9 mar. 2006

• TitelÆldre arbejdsløse søger færre job
      Mediets navn/udløbErhvervsBladet
      Varighed/længde/størrelse1