Ældre kvinder vinder frem i mediebilledet og kulturlivet. 93-årige Iris Apfel figurerer hos Kate Spade, 71-årige Joni Mitchell hos Saint Laurent og 69-årige Helen Mirren er ambassadør for L'Oréal. En moden kvindes ansigt afspejler livserfaring, men tendensen afspejler også modne kvinders forbrugerkraft, som i senere år er steget markant, siger kønsforsker Karen Sjørup fra Roskilde Universitet. Midaldrende kvinder ses ligeledes i større omfang. For eksempel ses Helena Christensen, 46 år, og Kate Moss, 41, fortsat i kampagner. Ifølge professor i sociologi ved Aalborg Universitet Michael Hviid Jacobsen er tendensen udtryk for smart markedsføring fra virksomhedens side, og et ønske om at være del af ungdomskulturen længere hos forbrugeren.
Periode21 aug. 2015