Økonomiske hensyn afgør udsatte børns anbringelse.

• Karin Kildedal

Udgifterne til anbringelse af udsatte børn på døgninstitutioner er så voldsomme, at adskillige kommuner er begyndt at efterspørge flere plejefamilier. Men ifølge serviceloven må økonomiske hensyn aldrig overskygge hensynet til børnenes ve og vel. Lektor fra Aalborg Universitet, Karin Kildedal, som er ekspert på området, er imod kommunernes handlemåde. Beslutningen om hvor et barn skal anbringes, skal tages med udgangspunkt i det enkelte barns behov. 'Nogle børn kan aldrig leve i plejefamilier, fordi deres problemer er så komplicerende', fortæller hun til JyskeVestkysten. En anbringelse hos en plejefamilie koster kommunen ca. fire gange mindre end på en døgninstitution, men hvis dét er årsagen til valget af plejefamilie over institution, er det i strid med loven.
Periode1 jun. 2008

• TitelKommuner vil spare på udsatte børn
    Mediets navn/udløbJydskeVestkysten Sønderborg 1. Sektion
    Varighed/længde/størrelse5