1 af 100 familier laver balladen

• Knud Erik Hansen

Ifølge en ny rapport fra Statens Byggeforskningsinstitut skyldes optrin i almennyttigt boligbyggeri næsten altid unge fra meget få, men meget belastede familier. I den milde ende af bekymringsskalaen er familierne, der parkerer deres affald på fællesarealerne, som smider affaldsposer i opgangen eller blokerer trappen med dusinvis af parkerede sko. I den voldsommere ende er unges hærværk, trusler, brande og tyverier, men selv om den slags uro kan virke massiv, bliver den begået af unge fra bare én ud af 100 husstande i området, lyder et skøn i rapporten. De reelt meget få problemfamilier kan til gengæld tage en stor del af ' æren' for, at de såkaldte ghettoer har så dårligt et ry, vurderer Knud Erik Hansen fra Byggeforskningsinstituttet. (Flemming Christiansen)
    Periode31 jan. 2010