1 ud af 3 føler sig diskrimineret ved barsel

Ifølge en kortlægning fra Institut for Menneskerettigheder, føler en tredjedel af danske forældre sig diskrimineret i forbindelse med graviditet eller barsel. Blandt kvinder har cirka hver anden følt sig diskrimineret. 18% af kvinder og 7% af mænd har oplevet forringelser i deres arbejdsvilkår, når de har fortalt arbejdsgivere om deres familieforøgelse. Undersøgelsen vækker ikke væsentlig bekymring hos Chefkonsulent hos Dansk Arbejdsgiverforening Lise Bardenfleth, som mener den bygger for meget på folks oplevelser frem for objektive kriterier. Hun mener desuden, at arbejdstageren selv har ansvar for at sige fra, når vedkommende føler sig diskrimineret. Anette Borchorst, professor i statskundskab ved Aalborg Universitet, er uenig i den kritik og påpeger, at problemer med at bevise diskrimination er årsag til, at antallet af rejste sager om diskrimination er faldende.
Periode2 mar. 2016