100 mio. kr. i erstatningskrav hvis Tvind taber

Mogens Amdi Petersen og de øvrige tiltalte i Tvind-sagen står til en regning på op mod 100 mio. kr., hvis de taber den aktuelle sag om skattesvig og underslæb, men kreditorerne - skattevæsenet og staten - vil få svært ved at inddrive beløbet, vurderer jurister. Skattevæsenets erstatningskrav vil i givet fald hænge på, hvem der kan gøres erstatningsansvarlig, siger professor Lars Bo Langsted fra Institut for Erhvervsstudier ved Aalborg Universitet: 'Hvis eventuelle dømte ikke selv har nogen penge, vil skattevæsenet typisk spørge, i hvilket selskab pengene ellers skulle være beskattet. Og så ville man gå løs på det selskab. Men man vil typisk forsøge at sikre sig, at der er noget at hente, for man vil næppe være tilbøjelig til at kaste gode penge efter dårlige', siger Lars Bo Langsted.
    Periode1 maj 2006

• Titel100 mio. kr. i erstatningskrav hvis Tvind taber