120 mio. kroner til smart-grid løsninger i hjemmet

Den danske forskning og udvikling af intelligente energisystemer skal have et skub fremad, og det sker med en ny uddeling på 60 millioner kroner, som Det Strategiske Forskningsråd og Rådet for Teknologi og Innovation netop har givet en platform omkring udvikling af de intelligente energisystemer. Den nye platform markerer sammen med en tilsvarende platform inden for innovation af fødevarer et nyt initiativ kaldet SPIR. Platformene skal sikre, at Danmark forbliver i front på områderne. Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) peger på, at det unikke ved SPIR er, at virksomhederne har været med til at påvirke og formulere forsknings- og innovationsaktiviteterne i platformene, og det styrker samspillet med universiteterne. Projektet starter officielt 1. april med deltagelse af blandt andet Aalborg Universitet. (Sanne Wittrup)
      Periode15 dec. 2010