21 A. P. Møller-millioner til skoleløft i stor skala

• Lars Qvortrup

A.P. Møller Fonden har netop bevilget 21 mio. kr. til udviklingsprogrammet "Forksningsinformeret, målstyret skole- og kompetenceudvikling", som omfatter en tiendedel af landets elever og lærere, og er inspireret af lignende projekter i Canada, Sverige og Norge. Projektet vil kortlægge elevernes læring og trivsel, samt de udfordringer drengene og pigerne hver især har. Udfra denne kortlægning vil forvaltninger, skoleledere, lærere og pædagoger i samarbejde med COK og forskere fra Aalborg Universitet sætte gang i et målrettet kompetenceløft på skolerne. Projektleder på udviklingsprogrammet og direktør for Laboratorium for forskningsbaseret Skoleudvikling og Pædagogisk Praksis på Aalborg Univeristet, Lars Qvortrup, siger, at international forskning viser, at en undersøgelse som denne vil føre til markant forøgelse af børns læring og trivsel.
    Periode6 jan. 2015