4.000 personer står uden forsørgelse

SF's formand Pia Olsen Dyhr kræver, at der bliver fundet en løsning for de 40.000 danskere, der ikke længere får dagpenge, men selvom de er faldet ud af systemet, så er det reelle tal for dem, der står uden forsørgelse nærmere 4 - 5.000, fortæller arbejdsmarkedsforsker Thomas Bredgaard fra Institut for Statskundskab på Aalborg Universitet. Det problematisk er, at man slet ikke ved, hvordan de bliver forsørget, påpeger Thomas Bredgaard, som henviser til, at 20.000 er kommet i beskæftigelse, mens andre er startet på en uddannelse. Der bør dog laves en undersøgelse af de personer, som falder ud af dagpengesystemet, da de store mørketal er et problem, fordi de kommer meget langt væk fra det normale arbejdsmarked, fortæller Thomas Bredgaard. Indslaget forekommer ca. 19 min. inde i udsendelsen.
Periode4 sep. 2014