A4: Piger på vild flugt væk fra erhvervsskolerne

• Peter Koudahl

Nye beregninger fra tænketanken DEA viser, at antallet af unge, der følger drømmen om en erhvervsskoleuddannelse falder. Undervisningsminister Christine Antorini (S) sætter nu ind med en styrket uddannelsesgaranti, en enklere struktur, flere undervisningstimer, adgangskrav og bedre videreuddannelsesmuligheder. Antorini mener, at reformen er ambitiøs og styrker erhvervsskolerne markant, og er overbevist om, at de unge i højere grad vil vælge erhvervsskolerne i fremtiden. Det er Peter Koudahl, uddannelsesforsker på Aalborg Universitet, dog uenig i. Han mener ikke, der er noget nyt i reformen, som vil gøre erhvervsskolerne mere attraktive for de unge. Især piger er mindre interesserede i erhvervsuddannelser.
    Periode26 feb. 2014