Aalborg-forskere vil finde skjulte trafikulykker

Trafikforskere fra Aalborg Universitet planlægger nu at bruge fodgængere, cyklister og knallertkøreres egne indberetninger til at opdage og kortlægge uheld, som hverken politi eller skadestuer registrerer. Til formålet har forskerne fået udviklet en app til Android smartphones, hvor deltagerne i undersøgelsen kan fortælle om omstændighederne, hvis de har været involveret i et uheld eller et "næsten-uheld", hvor det var tæt på at gå galt. Ph.d.-stipendiat Tanja Kidholm Osmann Madsen fra Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet fortæller, at det kun er en ganske lille del, som bliver registreret af politiet, hvilket betyder, at man mangler vigtig viden for at kunne forbedre trafiksikkerheden for disse trafikanter.
    Periode21 sep. 2016