AALBORG: Telemedicin gives til KOL-patienter

Omkring 300.000 danskere skønnes at have KOL - det, man populært kalder rygerlunger, men som også kan skyldes andre faktorer, for eksempel asbeststøv i lungerne. Blandt dem er en gruppe patienter så syge, at de næsten er svingdørspatienter på sygehusene. Men mange af disse patienter kan få en tryggere hverdag og slippe for at skulle på sygehuset så tit takket være et forsknings- og innovationsprojekt, som Aalborg Universitet er i gang med i tæt samarbejde med blandt andre tre virksomheder med afdelinger i Nordjylland. Projektet hedder Telekat, og projektansvarlig, adjunkt Birthe Dinesen, Institut for Sundhedsvidenskab og Teknologi på Aalborg Universitet, er optimist: - Endnu kører vi blot test på en lille gruppe patienter, men flere af patienterne har fortalt, at det giver en tryghed at have Telekat-monitoren i huset, og en af patienterne er overbevist om, at Telekat har hindret, at hun skulle på sygehuset, forklarer hun.
Periode16 jul. 2009