Aalborg Universitet bryder den sociale arv

Videnskabsminister Helge Sander (V) vil belønne universiteter, der gør en aktiv indsats for at producere kandidater og forskere, der har brudt den sociale arv. På Aalborg Universitet (AAU) arbejder man allerede på problemstillingen. '80 pct. af vores studerende kommer fra ikke-akademiske hjem', fortæller rektor Finn Kjærsdam, AAU. Han fortæller desuden, at det kræver, at man arbejder med at skabe trygge rammer for de studerende, og at man sørger for at hjælpe de studerende med at indhente eventuelt manglende faglige forudsætninger. At problemet eksisterer, viser tal fra Socialforskningsinstituttet, der afslører, at blot en ud af 35 forskere kommer fra ikke-akademiske hjem.
    Periode12 jun. 2007

• TitelAalborg Universitet er med til at bryde den sociale arv (kl. 17.03):51